Jak poinformował wiceminister infrastruktury Stanisław Bukowiec podczas poniedziałkowego briefingu, celem planowanych działań jest odciążenie Zakopianki i zwiększenie bezpieczeństwa na tej jednej z najpopularniejszych w Polsce tras.
To będą drogi, które przejmą ruch z gmin podkrakowskich. W ten sposób główne ciągi komunikacyjne będą bardziej przejezdne. Będziemy likwidować lewoskręty i wszystkie te zjazdy, które stanowią dziś zagrożenie i powodują korki na Zakopiance
- tłumaczył minister Bukowiec..
Maciej Ostrowski, dyrektor krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Maciej, wyjaśnia, że Ostrowski, po opracowaniu kompleksowego projektu i uzyskaniu stosownych pozwoleń zarządca dróg zbuduje wzdłuż obu stron Zakopianki dwie biegnące do niej równolegle drogi lokalne, które przejmą część ruchu pomiędzy miejscowościami położonymi na trasie dk7.
Takie rozwiązanie poprawi funkcjonowanie Zakopianki, gdyż skieruje część ruchu na nowe drogi biegnące wzdłuż dk7. Oddzieli to częściowo ruch lokalny od ruchu tranzytowego i turystycznego. Równocześnie pozwoli mieszkańcom okolicznych miejscowości podróżować na krótkich odcinkach bez konieczności wjazdu na Zakopiankę – wyjaśnił przedstawiciel GDDKiA.
100 mln zł na węzeł w Jaworniku
Przygotowanie takiego rozwiązania wymagać będzie poszerzenia do 6 metrów już istniejących 21,4 km dróg oraz budowy 4,5 km nowych. Prace projektowe dla tego przedsięwzięcia GDDKiA planuje rozpocząć w przyszłym roku. Budowa jest przewidziana na lata 2031-2032.
Wiceminister infrastruktury zastrzegł, że modernizacja i rozbudowa dk7 jest przygotowywana niezależnie od projektu nowej drogi ekspresowej S7 Kraków–Myślenice. Według niego wkrótce na specjalnej konferencji będą przedstawione propozycje nowego połączenia wypracowane w porozumieniu z lokalnymi samorządami i mieszkańcami.
W tej chwili trwają ostatnie prace analityczne, związane z wyborem tego wariantu, który jest najbardziej korzystny
– zapowiedział Bukowiec.
Jak zaznaczył, dodatkowym, istotnym czynnikiem jest przygotowywana Beskidzka Droga Integracyjna, czyli nowa droga ekspresowa S52, która połączy Bielsko-Białą z Głogoczowem i zastąpi dzisiejszą drogę krajową nr 52. Ta trasa również wpłynie na większą liczbę samochodów na Zakopiance.
Według danych GDDKiA ruch na Zakopiance stale rośnie, np. w Libertowie każdego dnia notowane jest średnio niemal 58 tysięcy samochodów. Im dalej na południe od Krakowa tym ruch jest mniejszy, jednak wciąż bardzo duży – od prawie 40 tysięcy w okolicy Jawornika do ponad 52 tysięcy w Mogilanach.
W poniedziałek poinformowano także, że Ministerstwo Infrastruktury zwiększyło o ponad 100 mln zł środki potrzebne na budowę węzła w Jaworniku na dk7. Wniosek o pozwolenie na budowę GDDKiA złożyła do wojewody małopolskiego w maju br. Te dodatkowe środki pozwalają na sfinansowanie kluczowego etapu, czyli budowy węzła.