Urząd Miasta Tarnowa przed pandemią pracował w poniedziałki do 18:00. Po powrocie do bezpośredniej obsługi mieszkańców pracuje codziennie od 7:30 do 15:30, co jest sporym kłopotem dla mieszkańców, którzy chcieliby załatwić sprawy w magistracie po skończeniu swojej pracy. Tym bardziej gdy tak jak pan Paweł, pracują poza Tarnowem.
- Przesyłane są pisma, zostawiane jest awizo w drzwiach. Ciężko potem odebrać takie pismo. Do tego godziny otwarcia urzędu. Żeby coś załatwić, muszę brać urlop - mówi.
Sekretarz miasta Tarnowa Krystian Krawczyk podkreśla, że krótsze godziny pracy wynikały z ciągle obowiązującego stanu zagrożenia epidemicznego i oszczędności energii. Jak jednak dodaje, prawdopodobnie od kwietnia tarnowski magistrat wróci do dłuższych godzin pracy w poniedziałki - do 16:30 lub 17:00.
- Jesteśmy w trakcie opracowywania nowego regulaminu pracy Urzędu Miasta Tarnowa. Godziny w poniedziałek będą wydłużone. Wtedy będzie można wszystko załatwić. Jeśli obecnie są sytuacje indywidualne, zawsze staramy się tam to rozwiązać, żeby mieszkaniec został obsłużony - podkreśla Krawczyk.
Urząd Miasta Tarnowa obiecuje też usprawnić na przyszłość kwestię odbioru nieodebranych przez mieszkańców w ich domach pism urzędowych.
- Rozumiem, że temat awiza powstał głównie przy akcji decyzji podatkowych. Były różne sytuacje. Tegoroczna akcja dobiegła końca. Na przyszły rok mamy rozwiązanie gotowe. Albo będzie biuro obsługi mieszkańców jeszcze dłużej czynne, albo awiza będziemy do mieszkańców przekazywać pocztą, żeby bez ograniczeń mogli odebrać te wiadomości - podkreśla sekretarz Tarnowa.
Do dłuższych godzin pracy od 11 kwietnia planuje także powrócić Urząd Miasta Krakowa, który w większości przypadków od 5 grudnia pracuje od 7:40 do 15:30.
- Byliśmy zobligowani do oszczędzania prądu. Stąd krótsze godziny pracy urzędu. Teraz wracamy do starego systemu. Od 11 kwietnia będziemy pracowali jak poprzednio, w godzinach 7:40-18:00. Teraz każdy załatwi sprawy bez problemu po wyjściu z pracy - mówi Dariusz Nowak z krakowskiego magistratu.
Dariusz Nowak dodaje, że przez cały czas od 10:00 do 18:00 pracują punkty obsługi mieszkańców w trzech galeriach handlowych. "Co ludzie tam najczęściej załatwiają? To wnioski dotyczące rejestracji pojazdów, odbioru dowodów rejestracyjnych, przyjmowanie wniosków ws. prawa jazdy. To też wnioski dotyczące zameldowania. Jak widzimy, punkty w galeriach się sprawdzają. Jest duże zainteresowanie" - mówi.
Punkty obsługi klientów w krakowskich galeriach handlowych wydają m.in. miesięcznie w sumie od 3 tysięcy do 5 tysięcy dowodów rejestracyjnych pojazdów. Natomiast w takim punkcie nie można odebrać dowodu osobistego, a jedynie złożyć wniosek.
Urząd Miasta w Nowym Sączu już teraz pracuje w poniedziałki do 17:00, urząd miasta w Oświęcimiu podobnie, a w Wadowicach we wtorki do 16. Dłużej pracują także mniejsze urzędy, jak ten Gminy Tarnów, który w poniedziałki pracuje od 9:30 do 16:30. Jak przekonuje sekretarz Gminy Tarnów Aneta Błyskal, jest to dobrze odbierane przez mieszkańców.
- Jest część osób, które w tych godzinach korzystają z urzędu. Czasem dzwonią, żeby dopytać, czy jak przyjdą po 16:00, będziemy dostępni i pracownicy im pomogą załatwić sprawę - podkreśla.
Po wyjściu z pracy nie załatwimy sprawy w starostwie powiatowym w Tarnowie, które jest czynne tylko do 15. Z kolei Urząd Miasta w Zakopanem wprawdzie przyjmuje petentów w poniedziałki do 16:00, ale już we wtorki i piątki do 14:00, a w środy tylko do 12:00.
Krakowski magistrat przypomina też, że niektóre z urzędowych pism oraz dokumentów mieszkańcy mogą bezpłatnie odebrać w jednym z pięciu paczkomatów.