Jako pierwszy do projektu nowoczesnego elektronicznego systemu rejestrowania pacjentów do poradni kardiologicznej przystąpił Zespół Przychodni Specjalistycznych w Tarnowie.
System uporządkował wiele kwestii związanych z rejestracją. Jest skuteczny i jesteśmy z niego zadowoleni. Daje też nowe możliwości pacjentom
– przyznaje prezes przychodni, Piotr Augustyński.
Pacjent rejestrujący się przez IKP (może też przyjść do nas, pomożemy na przykład seniorom), ma do dyspozycji wszystkich lekarzy w Polsce. Wpisując, bez zawężania, że potrzebuje konsultacji z kardiologiem, dostanie informację o terminie i adres, pod który pacjent ma jechać
mówi prezes.
Jak jednak zaznacza Augustyński, potrzeba czasu, żeby pacjenci przyzwyczaili się do nowego systemu. Nie wszyscy są skłonni podróżować wiele kilometrów, by dostać się do lekarza. E-rejestracja umożliwia jednak wybór konkretnej lokalizacji, w której chcemy skorzystać z porady, a także wybór konkretnego lekarza. W takim przypadku trzeba jednak liczyć się z dłuższym oczekiwaniem – pacjenci trafiają na listę oczekujących i otrzymują termin dopiero wtedy, gdy u wybranego specjalisty zwolni się miejsce.
Trudnością dla pacjentów jest to, że nie wiedzą od razu, kiedy mają lekarza, tylko czekają. System zakończył erę karteczek wydawanych przez lekarza, robienie podwójnych kolumn. System mówi, że jest tyle i tyle przyjęć. Naszym zdaniem centralna rejestracja sprawdza się, ale nie rozwiązuje jednak problemu kolejek, ponieważ po prostu brakuje lekarzy
- przekonuje Augustyński.
Pilotaż miał trwać do końca czerwca tego roku i w Tarnowie obejmował wyłącznie rejestrację do poradni kardiologicznej. Z zapewnień Ministerstwa Zdrowia wynika jednak, że program będzie kontynuowany i rozszerzany o kolejne poradnie – w Tarnowie najprawdopodobniej o poradnie diabetologiczną i neurologiczną.