Koncesję na eksploatację odcinka autostrady Katowice-Kraków ma spółka Stalexport Autostrada Małopolska (SAM), należąca do Grupy Stalexport Autostrady. We wtorek podsumowała ona miniony rok, na którego wyniki w znaczący sposób wpłynęło - jak zaznaczono - utworzenie rezerw związanych z planowaną do 2027 r. wymianą nawierzchni na płatnym odcinku A4.
Z danych firmy wynika, że średnie obciążenie autostrady wyniosło w ub. roku 46,8 tys. pojazdów na dobę, w tym średnie natężenie ruchu pojazdów osobowych - 38,7 tys. (wzrost rdr o 9,7 proc.), a pojazdów ciężarowych - 8,1 tys. (wzrost o 6,4 proc.). Najwyższe natężenie ruchu odnotowano w sierpniu 2022 r.: średnio na dobę było to 53,9 tys. pojazdów.
W związku ze wzrostami poziomu ruchu, ale także wskutek zmian wysokości stawek opłat za przejazd dla wszystkich kategorii pojazdów, które wprowadzono 4 lipca ub. roku, w porównaniu do 2021 r. o 15 proc. wzrosły przychody z tytułu poboru opłat, osiągając poziom ponad 409,2 mln zł.
Ogółem przychody ze sprzedaży w Grupie Stalexport Autostrady osiągnęły 413,9 mln zł i były o ok. 15 proc. wyższe niż w 2021 r., z kolei wynik EBITDA - 191,3 mln zł - był o ok. 7 proc. niższy rdr. Zysk netto grupy wyniósł 85,7 mln zł i był o ok. 10 proc. niższy w stosunku do 2021 r., w którym wynosił 95,4 mln zł.
Do spadku zysku netto przyczyniły się przede wszystkim wyższe o prawie 53 proc. koszty własne sprzedaży, w których ujęto koszty z tytułu utworzenia rezerw na wymianę nawierzchni jezdni A4 Katowice-Kraków (wzrost o prawie 400 proc., tj. z 19,7 mln zł w 2021 r. do 78,3 mln zł w 2022 r.).
„Znacząco wyższe koszty z tytułu utworzenia rezerw związane są z planowaną na kolejne lata, tj. do końca koncesji w 2027 r., wymianą nawierzchni jezdni na całym płatnym odcinku, z uwzględnieniem wzrostu cen w sektorze budowlanym. Przetarg na ww. roboty ogłoszony został w styczniu 2023 r.” – zasygnalizował we wtorek rzecznik Grupy Stalexport Autostrady Rafał Czechowski.
Uściślił, że koncesjonariusz planuje jeszcze szereg innych prac na autostradzie. Poza wymianą nawierzchni zakończona zostanie modernizacja odwodnienia autostrady na całym odcinku koncesyjnym. Ponadto wyremontowane zostaną: nawierzchnia jezdni na trzech węzłach autostradowych, a także wszystkie przejazdy awaryjne, trzy wiadukty w ciągu i nad autostradą oraz nawierzchnia betonowa na placach poboru opłat. Koncesjonariusz wybuduje również dodatkowe miejsca obsługi podróżnych. Część z tych prac jest już w trakcie realizacji - przekazał rzecznik.
W minionym roku kontynuowane były działania zmierzające do skrócenia czasu transakcji oraz zwiększenia przepustowości placów poboru opłat autostrady A4 Katowice - Kraków. Videotolling, czyli pobór opłat oparty o odczyt tablic rejestracyjnych z wykorzystaniem aplikacji mobilnych, rozszerzono o aplikację mPay.
W 2022 r. zmieniono także organizację ruchu, przeznaczając dla kierowców korzystających z płatności automatycznych po trzy bramki w każdym kierunku jazdy na placach poboru opłat w Mysłowicach i Balicach.
Jak przypomniał b. prezes grupy i spółki SAM Emil Wąsacz (przestał pełnić funkcję 28 lutego br.), wraz z pełnoskalową rosyjską agresją na Ukrainę zdecydowano o zwolnieniu - w czasie największej fali uchodźczej - wszystkich pojazdów z ukraińskimi numerami rejestracyjnymi z opłat za przejazd na odcinku autostrady A4 Katowice - Kraków.
Z opłat tych zwolniono też polskie i zagraniczne organizacje pozarządowe niosące pomoc humanitarną. Zwolnienie dla tych organizacji obowiązywać ma co najmniej do 31 marca 2023 r. Ogółem wartość pomocy udzielonej Ukraińcom i organizacjom pozarządowym przez zarządcę autostrady A4 Katowice - Kraków w postaci zwolnień z opłat wyniosła w ub. roku ponad 5,5 mln zł - podał.
„Gospodarcze skutki wojny nie pozostały bez wpływu na naszą działalność związaną z zarządzaniem autostradą A4 Katowice - Kraków. Znacząco wzrosły koszty materiałów i usług budowlanych, co wpłynęło bezpośrednio na wartość nakładów inwestycyjnych (...) w 2022 r. Wyniosła ona blisko 70 mln zł, tj. o ok. 40 proc. więcej niż w 2021 r., i obejmowała przede wszystkim prace budowlane związane z modernizacją odwodnienia autostrady oraz modernizacją przepustów” – przekazał Wąsacz.
Zasygnalizował, że wartość inwestycji zaplanowanych na 2023 r. to 112,4 mln zł. Duża ich część zostanie przeznaczona na dalszą modernizację odwodnienia autostrady. Pozostałe środki pokryją remonty przepustów, wymianę barier, ogrodzenia i dalszą modernizację systemu poboru opłat. Koszt prac utrzymaniowych wyniesie 148 mln zł.
„Przed spółką m.in. wymiana nawierzchni jezdni, naprawy nawierzchni betonowej na placach poboru opłat, remonty obiektów mostowych i ekranów akustycznych” – zapowiedział Wąsacz.