Jak ocenił w środę wojewoda, w Małopolsce z każdym rokiem rośnie zainteresowanie samorządów organizowaniem kursów z dofinansowaniem z Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych.
"To narzędzie, które przynosi wielowymiarowe korzyści. Po pierwsze pozwala odpowiadać na potrzeby mieszkańców różnych zakątków Małopolski, niwelując tak zwane białe plamy komunikacyjne. Po drugie – stymuluje działalność gospodarczą. Działania te realizowane są w oparciu o współpracę podmiotów administracji publicznej i przewoźników" - wyjaśnił Kmita.
Według niego na nadchodzący rok Małopolska otrzymała z FRPA prawie 51,6 mln zł. W związku z tym wojewoda ogłosił nabór wniosków o zawarcie umowy na dofinansowanie z Funduszu w roku 2024. Wnioski można składać od 19 października do 10 listopada br.
Wojewoda wyjaśnił, że o środki z FRPA mogą ubiegać się właściwi organizatorzy publicznego transportu zbiorowego, tj. gmina, związek międzygminny, związek powiatowo-gminny, powiat, związek powiatów i województwo. Następnie ich wnioski zostaną poddane ocenie merytorycznej, po czym nastąpi ogłoszenie wyników.
"Jeszcze przed końcem bieżącego roku organizatorzy publicznego transportu zbiorowego będą mieli możliwość zawrzeć umowy z operatorami usług, aby z początkiem 2024 r. linie mogły działać zgodnie z założeniami" - zapowiedział Kmita.
W przyszłym roku maksymalna kwota dopłaty do deficytu pojedynczej linii komunikacyjnej w przewozach autobusowych o charakterze użyteczności publicznej wynosi 3 zł/wozokilometr przewozu.
"Swoistą nowością w ramach ogłoszonego naboru są zadania wieloletnie. Możliwość dofinansowania wieloletnich zadań realizujących przewozy autobusowe o charakterze użyteczności publicznej wprowadziła nowelizacja ustawy, która weszła w życie pod koniec września" - zapowiedział wojewoda i wyjaśnił, że wprowadzenie umów wieloletnich to odpowiedź na oczekiwania organizatorów transportu publicznego zbiorowego.
Wprowadzona zmiana zakłada możliwość finansowania zadań, których okres obowiązywania i przewidywanego dofinansowania przewozów o charakterze użyteczności publicznej, przekracza rok budżetowy i nie jest dłuższy niż 10 lat.
W ocenie wojewody małopolskiego samorządy coraz śmielej korzystają z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych. Do tej pory – od początku funkcjonowania programu – rząd przeznaczył na rozwój przewozów autobusowych w Małopolsce ponad 127 mln zł.
Tylko w bieżącym roku długości linii komunikacyjnych objętych Funduszem wyniosła ponad 8,6 tys. km, a liczba umów zawartych z organizatorami transportu publicznego zbiorowego, sięgnęła w województwie 90. Dzięki nim liczba uruchomionych linii z dopłatą przekroczyła 300. Dla porównania w roku 2019 takich linii było 40.