Po niezbędnej rozbiórce dotychczasowej infrastruktury, rozpoczęło się układanie nowych torów na długości 35 km między Suchą Beskidzką a Żywcem - przekazały w piątek PKP Polskie Linie Kolejowe.
Jak poinformowała Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP PLK, dofinansowany ze środków unijnych w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności projekt na linii kolejowej nr 97 powinien zostać zakończony w drugim półroczu 2026 roku.
"Pod koniec przyszłego roku pasażerowie zyskają nowy standard podróżowania w Beskid Żywiecki i pod Tatry. Efektami będą: krótszy o blisko pół godziny czas przejazdu, większy komfort i bezpieczeństwo na trasie oraz na stacjach i przystankach” - mówi Szalacha.
Stryszawa, Żywiec, Sporysz
Wart ponad 360 mln zł netto kontrakt na modernizację w trybie projektuj i buduj linii kolejowej z Żywca do Suchej Beskidzkiej podpisano z firmą Strabag w czerwcu ub. roku. Od końca ub. roku trwała rozbiórka wyeksploatowanych elementów infrastruktury kolejowej: szyn, podkładów, sieci trakcyjnej i urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Wzmocniono i ulepszono podtorze oraz zabezpieczono skarpy. Po tym etapie rozpoczęła się już budowa nowych torów. Trwa też układanie kabli dla sieci teletechnicznych oraz sterowania ruchem kolejowym.
Nowe elementy widoczne są na peronach: Stryszawa, Żywiec Sporysz, Pewel Mała, Pewel Wielka Centrum, Pewel Wielka, które docelowo zyskają nowoczesną infrastrukturę. Projekt obejmuje również przebudowę 90 przepustów i 55 przejazdów kolejowo-drogowych oraz remont 10 mostów i jednego wiaduktu.
Dziś zamówienie ma wartość 440 mln zł netto. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał około połowy 2026 roku, jednak w tym roku PLK zawarły z wykonawcą dodatkową umowę na remont 11 obiektów inżynieryjnych na tej części LK97, co m.in. ma opóźnić oddanie trasy do ponownej eksploatacji do końca 2026 roku.
Szlak z Suchej Beskidzkiej do Żywca jest częścią linii kolejowej 97, która prowadzi ze Skawiny do Żywca. Małopolski odcinek LK97 między Skawiną a Suchą Beskidzką został zmodernizowany w ramach większego projektu inwestycyjnego na „kolejowej zakopiance”.