Pociągi sieciowe są wyposażone m.in. w urządzenia do odladzania sieci trakcyjnej oraz wzmocnione nakładki na pantografy do usuwania szronu i szadzi.
PKP PLK prowadzą stały monitoring warunków pogodowych i dostosowują do nich gotowość służb. Dyspozytorzy spółki przez całą dobę pozostają w kontakcie z przewoźnikami oraz zespołami technicznymi. W szczycie przewozów pasażerskich zaplanowano także zamówienie lokomotyw osłonowych na wypadek awarii taboru lub infrastruktury kolejowej. Trwają również prace zabezpieczające sieć trakcyjną przed skutkami opadów marznących i oblodzeń.
Spółka poinformowała, że nad bezpieczeństwem podróżnych na dworcach, stacjach i w pociągach czuwać będzie blisko 3 tys. funkcjonariuszy Straży Ochrony Kolei, wspieranych przez Policję, Straż Graniczną i inne służby. Szczególnym nadzorem objęte zostaną pociągi pasażerskie oraz rejony przejazdów kolejowo-drogowych. Funkcjonariusze będą wykorzystywać m.in. Mobilne Centra Monitoringu, noktowizory, lornetki termowizyjne i foto pułapki, a część działań prowadzona będzie również po cywilnemu.
Przez całą dobę działa także Centrum Wsparcia Klienta (CWK), które pomaga pasażerom na każdym etapie podróży. W przypadku utrudnień, m.in. spowodowanych warunkami atmosferycznymi, CWK może zorganizować dojazd do stacji docelowej, zapewnić poczęstunek lub nocleg we współpracy z obsługą pociągów.