Zmiany, które jednak ucieszą pasażerów kolei najbardziej, rozpoczną się dopiero 15 czerwca.  Od przyszłego piątku koniec z codziennymi, kilkugodzinnymi przerwami w kursowaniu pociągów z Dworca Głównego w Krakowie do Podłęża. Od marca pasażerowie musieli się na tej trasie przesiadać w zastępcze autobusy. Jak zapewnia Rafał Zahuta, dyrektor projektu PKP PLK, takich utrudnień przez wakacje na tej trasie już prawie nie będzie: "Chcemy trochę ulżyć pasażerom, udało się przemodelować prace wykonawcze, pewne prace zostały w taki sposób wykonane, żeby jak najmniej ingerować w układ torowy przez okres wakacji. Oczywiście będą te przerwy, ale będą trwaly tylko tydzień w lipcu i tydzień w sierpniu".

Dobre wieści płyną też dla pasażerów dojeżdżających do Krakowa z północy. Kończą się prace przy budowie nowych torów do peronu czwartego na krakowskim Dworcu Głównym. To oznacza, że już od niedzieli więcej pociągów jadących z Warszawy będzie mogło wjeżdżać na Dworzec: "Część pociągów, która do tej pory musiała objeżdżać Kraków Główny i zaczynała czy kończyła kursy na Krakowie Płaszowie, będzie  mogła to robić na peronie 4. Dotyczy to także pociągów regionalnych do Miechowa, Kozłowa" - mówi Piotr Hamarnik z PKP. I jak dodaje, dzięki temu przez okres wakacji nie będzie trzeba zatrzymywać się na tymczasowym przystanku Kraków – Olsza. Nie zostanie on jednak jeszcze zlikwidowany: "Pracujemy do końca 2020 roku. Przewidywane są takie fazy, które będą wymagać wykorzystania również małej obwodnicy towarowej i wtedy ten przystanek będzie potrzebny".

To, co jednak jest szczęściem jednego... bywa nieszczęściem drugiego. Kolejarze chcą wykorzystać mniejszy ruch na krakowskich drogach w wakacje. W związku z przebudową wiaduktu kolejowego od środy (13 czerwca) rozpoczną się utrudnienia dla kierowców na ulicy Powstańców Wielkopolskich. W kierunku ulicy Tischnera będą zwężenia drogi: "Tylko przymkniemy jeden pas ruchu. Dodatkowo na ul. Powstańców Wielkopolskich tylko przez dwa weekedy, gdy będziemy dokonywali rozbiórek starego obiektu, będziemy zawężać do jednego pasa" - zapewnia Antoni Słaby z firmy Strabag. Dodaje, że wykonawcy projektu poważniejsze utrudnienia rozpoczną się 25 czerwca. Do końca października na ulicy Kamiennej w Krakowie ruch pod wiaduktem kolejowym będzie całkowicie zamknięty.

Modernizacja całej linii kolejowej E30 z Krakowa do Katowic ma zakończyć się w 2020 roku. Koszt całej tej inwestycji to ponad miliard złotych.  

 

 

Tomasz Bździkot/jgk