Nie obowiązuje rejonizacja, co oznacza, że można zgłosić się do każdego z tych punktów. Konsultacje odbywać się będą w gabinecie, telefonicznie, a w uzasadnionych przypadkach także w domu pacjenta.
Adresy i telefony punktów nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej są na stronie internetowej nfz-krakow.pl w zakładce „Dla pacjenta” w podzakładce „Pomoc w stanach nagłych”. Działają one całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy.
Jeżeli chodzi o nagłe wizyty stomatologiczne, to można zgłosić się do gabinetów doraźnej pomocy dentystycznej. Punkty te są w Krakowie (Sagittarius Management Group ul. Oboźna 4/1, tel. 532-776-892), Kętach (SPD, os. 700-lecia 1A/1, tel. 576-804-191) i Trzebuni (Centrum Medyczne WIK Siepraw, Trzebunia 444, tel. 12-312-77-06).
W stanach nagłego zagrożenia zdrowia i życia pomocy udzielają szpitalne oddziały ratunkowe i izby przyjęć. Ich personel ratuje osoby po wypadkach, urazach, z zawałami i udarami. SOR-y i izby przyjęć działają całodobowo.
Za pilną pomoc medyczną odpowiadają również zespoły ratownictwa medycznego. Ambulans można wezwać, dzwoniąc pod numer 999 lub 112. W górach dyżurują także Górskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe i Tatrzańskie Ochotnicze Pogotowie Ratunkowe. Numer alarmowy do GOPR/TOPR: 985 lub 601-100-300.
Przez cały okres świąteczny do dyspozycji pacjentów pozostają konsultanci Telefonicznej Informacji Pacjenta. Pod numerem telefonu 800-190-590 bezpłatnie i przez całą dobę można uzyskać informacje o leczeniu finansowanym przez NFZ.