- Jest bardzo dobrze. W końcu to wypali i będzie to normalne miasto pod względem funkcjonowania komunikacji i dworca - mówią turyści.

Jak podkreśla Tomasz Filar, zastępca burmistrza Zakopanego, budowa centrum komunikacyjnego jest ideą stworzenia wielkiego centrum komunikacyjnego, łączącego ze sobą komunikację autobusową, kołową i kolejową. "Budujemy zintegrowane centrum, które będzie łączyło oba te środki transportu, żeby mieszkańcy i turyści mieli w końcu dworzec, który może obsłużyć ruch" - dodaje.

Na dworcu już zastajemy wyremontowane zabytkowe budynki dawnego dworca kolejowego, centrum komunikacyjne autobusów dalekobieżnych i lokalnych budów. Do tego jest wyremontowana stacja kolejowa, parkingi i przebudowane rondo, które ma usprawnić ruch w tej części Zakopanego.

- Powstanie nowy budynek usługowo-handlowy z wielopoziomowym parkingiem dla ponad 180 samochodów. Powstaną też wiaty przystankowe, żeby podróżni mogli się schować przed deszczem lub śniegiem. Powstaną też miejsca, żeby zostawić rower - mówi wicemarszałek Małopolski, Łukasz Smółka.

Zgodnie z harmonogramem prac centrum komunikacyjne ma być gotowe z końcem 2022 roku. "Obecnie realizowany jest cały węzeł komunikacji autobusowej i przebudowa ronda. Wyszliśmy z fundamentów budowy parkingu park&ride, który ma wzmocnić małopolską kolej, która obsługuje ruch między Nowym Targiem i Zakopanem" - podkreśla Tomasz Filar.

- Bardzo ważne jest to, że w tym projekcie będzie wsparcie dla rowerzystów, którzy będą mogli zostawić swój rower na parkingach park&ride lub skorzystać z przejazdu w inne części Zakopanego. Ważne jest to, żeby jak najmniej turystów przyjeżdżało do Zakopanego samochodami. Przez to powietrze w mieście będzie czystsze - mówi Łukasz Smółka.

Jak dodaje zastępca burmistrza Zakopanego Tomasz Filar, to największe inwestycje od 50 lat w Zakopanem. "Łączny koszt to ponad 80 milionów z dofinansowaniem ze środków regionalnego programu operacyjnego województwa małopolskiego. Gdyby nie możliwość dofinansowania, nikt na taką inwestycję by się nie zdecydował. Bez środków z dofinansowania, te inwestycje mogłyby się nie wydarzyć" - mówi Filar.

W ramach tej inwestycji przebudowany ma być też parking w Kuźniach obok dolnej stacji na Kasprowy Wierch. Będą dwa poziomy. Plac, który obecnie zajmują taksówki i busy, zostanie oddany turystom. Komunikacja miejska będzie miała przystanek pod ziemią. Powstanie też ścieżka rowerowa, bo to rower ma być najlepszym środkiem transportu w ten rejon Zakopanego.