Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Kolejny protest mieszkańców doliny Popradu przeciwko budowie obwodnicy Piwnicznej

  • Sławomir Wrona
  • date_range Czwartek, 2021.11.04 12:11 ( Edytowany Czwartek, 2021.11.04 19:04 )
Około stu osób przez ponad godzinę blokowało dziś przejście dla pieszych na drodze krajowej 87 w miejscowości Rytro. Uczestnicy protestu sprzeciwiają się planom modernizacji drogi obejmującym głównie budowę obwodnicy Piwnicznej. Ich zdaniem usprawnienie przejazdu przyciągnie tranzytowy ruch TIRów jadących w kierunku Słowacji i na południe Europy. To z kolei ma zaszkodzić przyrodzie i zablokować rozwój turystyczny doliny Popradu.

fot: Damian Radziak

puchaj protestujących

Według przeciwników inwestycji istnieją wyliczenia, z których ma wynikać, że po wybudowaniu obwodnicy zmienią się parametry całego odcinka drogi krajowej od Starego Sącza do Mniszka. To otworzy przejazd dla nawet tysiąca TIRów, które każdego dnia będą się tam przemieszczać w kierunku przejścia granicznego w Mniszku.

Zwiększony ruch ciężkiego transportu ma zablokować rozwój turystyki w tej części Sądecczyzny. Pojawia się też obawa o utrudniony przejazd do Nowego Sącza z miejscowości położonych wzdłuż rzeki Poprad.

Przygotowująca inwestycję Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, opierając się na wstępnych badaniach ankietowych, odpowiada, że budowie obwodnicy sprzeciwia się tylko część mieszkańców, a inwestycja ma też wielu zwolenników. Drogowcy przypominają także, że z drogi krajowej biegnącej przez rynek w Piwnicznej ciężki transport może już dziś swobodnie korzystać. Obwodnica ma jedynie wyprowadzić ten ruch poza centrum uzdrowiska.

Te argumenty nie wszystkich jednak przekonują.

"Chcemy budowy dróg, ale dróg turystycznych, bo jak nie będzie łatwego dostępu to nie będziemy się o rozwijali. Zupełnie inaczej jest z drogami przeznaczonymi dla tranzytu tirów, bo tego typu drogi naruszają to, co my chronimy. Chodzi np. o kwestię hałasu, bo w strefach uzdrowiskowych norma hałasu wynosi do 50 decybeli" – mówił jeden z pikietujących.

Prezes Zarządu Stowarzyszenia Gmin Uzdrowiskowych RP oraz Przewodniczący Zarządu Gmin Krynicko-Popradzkich i burmistrz Muszyna Jan Golba powiedział PAP, że uzdrowiska mają swoją zdefiniowaną rolę w przeciwieństwie do pozostałych miejscowości.

"Przede wszystkim u nas występują obszary chronione, gdzie musi być zachowany odpowiedni reżim publicznoprawny, który pozwoli na prowadzenie działalności leczniczej. Z tym wiążą się określone wyrzeczenia mieszkańców, na przykład nie możemy rozwijać działalności gospodarczej, która by godziła w walory uzdrowiskowe. Stąd też nasze miejscowości opierają się wyłącznie na turystyce, na lecznictwie uzdrowiskowym i branżach pokrewnych. Do tego zobowiązuje nas ustawa o lecznictwie uzdrowiskowym i uzdrowiskach" – wyjaśnił Golba.

Dodał on, że podobnie jest, jeżeli chodzi o obszary chronione, czyli park krajobrazowe, parki narodowe, rezerwaty przyrody czy strefy chronionego krajobrazu.

"Jeżeli nawet chcemy przykładowo wybudować wyciąg narciarski to z góry jest to skazane na niepowodzenie. My bardzo zabiegamy o rozwiązania komunikacyjne dla turystyki, bo zdajemy sobie sprawę, że wykluczenie nas w tym zakresie spowoduje po jakimś czasie, że stracimy dystans rozwojowy do innych miast, które mogą się rozwijać przemysłowo" – mówił Golba.

Drogowcy odpowiadają na dzisiejszy protest w Rytrze. Tłumaczą, że modernizacja drogi krajowej 87 ma wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Piwnicznej dzięki planowanej obwodnicy uzdrowiska - Iwona Mikrut-Purchla z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.  

Zdaniem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) planowana obwodnica nie spowoduje odpływu turystów z Piwnicznej, wręcz przeciwnie. Droga krajowa nr 87 przebiega obecnie od Nowego Sącza przez Piwniczną Zdrój do granicy państwa ze Słowacją przez środek miasta Piwniczna. Jak wyjaśnia rzeczniczka krakowskiego oddziału GDDKiA Iwona Mikrut, nie ma na niej ograniczenia tonażu, czyli cały czas jeżdżą tędy samochody ciężarowe. Wyprowadzenie tego ruchu na obwodnicę spowoduje poprawę bezpieczeństwa, komfortu życia, zmniejszenie hałasu i emitowanych spalin.

Nadal trwa przygotowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i zgodnie z przyjętym programem inwestycji jeszcze w listopadzie zaplanowane jest posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, które wskaże preferowany wariant przebiegu obwodnicy i dwa warianty alternatywne. Zostaną one wskazane we wniosku o decyzję środowiskową.

"Droga krajowa nr 87 nie jest wskazana w żadnym z korytarzy sieci europejskiej, nie należy do sieci TEN-T, czyli Transeuropejskiej Sieci Transportowej. Nie ma planów, by została zmieniona kategoria dla drogi krajowej nr 87, ani jej kontynuacji na terytorium Słowacji" – powiedziała PAP rzeczniczka GDDKiA.

Ponadto dodała, że na terytorium Słowacji, z uwagi na zły stan techniczny drogi krajowej, będącej kontynuacją DK87, wprowadzono oznakowanie ograniczające ruch do 12 t. Z informacji, które posiada GDDKiA wiadomo, że zarządca słowackich dróg krajowych będzie w przyszłości remontował swoją drogę, by doprowadzić jej stan do odpowiednich parametrów i wówczas ograniczenia tonażu zostanie usunięte. Jednak zdaniem GDDKiA, raczej nie należy się wówczas spodziewać wielkiego wzrostu ruchu międzynarodowego, w tym pojazdów ciężarowych.

"Zwiększyć się może ruch turystyczny i towarowy pomiędzy regionami, po obydwu stronach granicy polsko – słowackiej, dlatego celowe jest wyprowadzenie tego ruchu z centrum miasta projektowaną obwodnicą. By zabezpieczyć centrum Piwnicznej Zdroju, wraz z Rynkiem przed tym zwiększonym ruchem pojazdów, podjęta została decyzja o budowie obwodnicy w ramach rządowego programu +100 obwodnic+" – wyjaśniła Mikrut.

Tematy:
Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Sławomir Wrona

Opracowanie:
Krzysztof Orski

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię