Najbardziej rzucającym się w oczy przykładem takiej współpracy są akcje organizowane przez różnego rodzaju organizacje charytatywne, stowarzyszenia czy fundacje. Tutaj rola mediów jest oczywista. Chodzi o poinformowanie jak największej liczby osób o planowanym wydarzeniu. 

To jednak mały fragment obszernego zbioru, który wypełnić można przykładami wzajemnych korzyści, płynących ze współpracy organizacji pozarządowych i mediów. Celem działania każdej organizacji pozarządowej jest wołanie określonej zmiany w rzeczywistości. W tej, w której jest dana organizacja aktywna i tutaj przekaz medialny jest kluczowy, bo chcąc podzielić się potrzebami, działaniami i efektami, trzeba to zrobić z wykorzystaniem określonych narzędzi. Takim doskonałym narzędziem mogą być media

- mówi Marcin Kałużny z nowosądeckiego stowarzyszenia Sursum Corda.


Tutaj rysuje się obraz wzajemności korzyści. Po pierwsze bowiem konieczne jest dostrzeżenie i poznanie problemu, potem stworzenie i dopasowanie form pomocy i wreszcie pokazanie, że czasem wystarczy niewielki gest jednostki, by dla wielu kryzysowych sytuacji znaleźć rozwiązania. Dodatkowo - co warto podkreślić - organizacje pozarządowe dzięki doświadczeniu stają się dla mediów źródłem konkretnej eksperckiej wiedzy.

Świetnym przykładem synergii świata mediów i organizacji pozarządowych jest wielka, nadal trwająca akcja pomocy Ukrainie napadniętej przez Rosję. Chodzi zarówno o uchodźców, jak i tych, którzy pozostali na ogarniętych wojną terenach czy nawet tych, którzy biorą udział w walkach.

Media potrzebne są, by pokazać i uświadomić skalę problemu. W wielu akcjach towarzyszą na media - nagrywają na bieżąco rozmowy z ludźmi nagrywają przekazanie darów, nagrywają łzy wzruszenia, emocje. To jest niesamowite, bo my możemy to powiedzieć, ale przekaz zdecydowanie jest inny jeśli media to pokażą to, mając doświadczenie, bo my jako organizacja pomagamy, ale nie mamy doświadczenia we właściwym przekazie

- mówi Iwona Romaniak prezes fundacji Bratnia Dusza zaangażowana od lat w pomoc Polakom na Ukrainie.

Sporym wyzwaniem okazuje się często dotarcie z informacją do wielu potrzebujących, którzy czasem nawet nie wiedzą, że ktoś wyciąga do nich pomocną dłoń. Z tego zadania media starają się wywiązać każdego dnia.

Organizacje pokazują, na czym im zależy, przekazują konkretną wiedzę dziennikarzom na temat zapotrzebowania, chociażby w przypadku uchodźców z Ukrainy zapotrzebowanie na przykład na odzież. Mamy taką organizację Szafa Dobra, która oferuje uchodźcom bezpłatną odzież — informujemy, w jakich dniach funkcjonuje placówka, do której mogę przyjść to uchodźcy i zgłosić się po taką pomoc. Po tym jak wybuchła wojna na Ukrainie, tych organizacji jest coraz więcej

- mówi kierownik redakcji informacji Radia Kraków Dominika Kossakowska i dodaje, że lista dziedzin, w których pomoc jest potrzebna i organizowana jest znacznie dłuższa:

Często na naszej antenie przewija się apel organizacji prozwierzęcych, które proszą o to, żeby zaopiekować się czworonogami, proszą o adopcje zwierząt. Mieliśmy Stowarzyszenie Mam Głos, które poinformowało nas ostatnio, że ostatnia adopcja, do której doszło za pośrednictwem stowarzyszenia, była w maju, a więc parę miesięcy temu. Mamy na przykład Fundację Kromka Chleba z Tarnowa, która zbiera pieniądze na tamtejsze hospicjum. Temat na czasie - Dzień Papieski - informowaliśmy o Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia i przekazywaniu pieniędzy na rzecz uzdolnionej młodzieży



Warto jeszcze podkreślić szczególną rolę mediów publicznych w tej relacji z organizacjami pozarządowymi.

Jak się okazuje, wspomniane organizacje zdają sobie z niej sprawę i właśnie w mediach publicznych najczęściej szukają wsparcia. Media publiczne, w odróżnieniu od innych mediów, mają to do siebie, że mają także przekaz niekomercyjny. Tam niekoniecznie liczy się klikalność i przepływ informacji prospołeczne jest realizowany i tu, myślę, jest przewaga mediów publicznych nad komercyjnymi

- przyznaje Marcin Kałużny


Pokazane na przykładach reguły współpracy świata mediów i organizacji pozarządowych dotyczą oczywiście każdej dziedziny życia nie tylko działalności charytatywnej, Może to być także edukacja, sport, aktywność seniorów, rozwijanie swojego hobby i wiele innych. Cele zawsze są te same - pokazanie, że każdy może mieć wpływ na otaczającą go rzeczywistość i każdy zasługuje na pomoc, kiedy sam nie jest w stanie rozwiązać problemu.