Trzeci most na Sole jest już prawie gotowy: "Prowadzimy prace wykończeniowe, czekamy na pozwolenie na użytkowanie, chcemy przyspieszyć oddanie odcinka. Będzie to grudzień tego roku" - mówi Tomasz Cywiński, wykonawca inwestycji. Otwarcie drogi dla kierowców będzie możliwe dzięki przygotowanej i wdrożonej przez miasto tymczasowej organizacji ruchu, na którą zarezerwowano pieniądze.
Prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut tłumaczy, dlaczego ta inwestycja jest tak ważna dla rozwoju miasta:
Na ten most nad Sołą mieszkańcy bardzo czekali. Przeprawa ma poprawić komunikację - zarówno tranzytową, związaną z ruchem gospodarczym czy ruchem turystycznym, ale też i wewnętrzną, związaną z funkcjonowaniem miasta.
Ostatnim odcinkiem na oświęcimskim przebiegu obwodnicy jest przeprawa pod torami kolejowymi przy ul. Ostatni Etap. Budowa tego obiektu - unikatowego pod względem inżynieryjnym - to najtrudniejsza część prac. Tunel ma być gotowy w przyszłym roku.
Obwodnica Oświęcimia wraz z mostem na Sole będzie drogą o długości ponad 9 km, prowadzącą od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ulic Zatorskiej i Grojeckiej.
Nowa trasa ominie od południa miasto, zapewniając szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4. Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Budowa obwodnicy ma zakończyć się w 2026 roku. Koszt inwestycji to ponad 600 milionów złotych.