Krakowski oddział Dyrekcji po raz pierwszy wyłonił wykonawcę obwodnicy Zatora z początkiem września ubiegłego roku. Została nim firma Skanska. „Od tego rozstrzygnięcia odwołali się wszyscy uczestnicy postępowania, również Skanska, która je wygrała. Po zapoznaniu się z argumentami zdecydowaliśmy się na unieważnienie wyników wyboru i ponowną weryfikację złożonej dokumentacji” – powiedział Michna.
Przy ponownym wyborze za najkorzystniejszą uznana została oferta konsorcjum firm Strabag Infrastruktura Południe i Strabag. „Również od tego rozstrzygnięcia wpłynęły odwołania. Zostały przez Krajową Izbę Odwoławczą oddalone w całości. (…) W lipcu, po kontroli dokumentów, planujemy podpisanie umowy na budowę trasy. Jej koszt to 76,2 mln zł” – dodał.
Wykonawca budowy obwodnicy został wybrany nie poprzez stosowany zwykle przetarg nieograniczony, ale dialog konkurencyjny. Procedura została zastosowana z uwagi na innowacyjny charakter inwestycji, wykorzystującej metodykę BIM (Building Information Modeling - PAP). Chodzi w niej o zarządzanie informacją. Od projektu przez realizację po odbiór prac, a następnie utrzymanie i zarządzanie obiektu, wykorzystywane jest wspólne środowisko danych oraz trójwymiarowe, cyfrowe modele obiektów budowlanych.
Michna wyjaśnił, że Dyrekcji zależało, by przedstawiciele wykonawców mieli wpływ na kształt kontraktu, który będą potem realizowali.
„Pracowaliśmy nad uproszczeniem i automatyzacją niektórych procedur kontraktowych, żeby usprawnić przepływ informacji. Dzięki BIM chcemy nimi skutecznie zarządzać” – powiedział.
Budowa obwodnicy będzie pierwszą drogową inwestycją w małopolskim oddziale GDDKiA, w której zostanie zastosowany Elektroniczny Dziennik Budowy. Założeniem kontraktu jest wyeliminowanie dokumentacji papierowej wszędzie tam, gdzie jest to możliwe.
Droga będzie miała 2,1 km długości. Przebiegnie od ronda na skrzyżowaniu DK44 i DW781 (ul. 1-go Maja) do stacji paliw przy DK28 (ul. Wadowicka). Odcinek będzie drogą jednojezdniową klasy GP, czyli drogą główną ruchu przyspieszonego, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku.
Inwestycja obejmuje rozbudowę fragmentów ulic Wadowickiej (DK28), Gen. Sikorskiego (DW781), Bugajskiej (droga powiatowa) oraz ul. Jana Pawła II i ul. Hallera (drogi gminne). Powstaną nowe szosy należące do gminy, które będą służyły do obsługi komunikacyjnej przyległego terenu. Zostanie przebudowana infrastruktura techniczna - wodna, kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna i teletechniczna.
Mieszkańcy będą mogli korzystać z dwóch przejść podziemnych pod nową drogą, którymi będzie poprowadzony ruch pieszy i rowerowy. Inwestycja została zaprojektowana tak, by zminimalizować jej wpływ na środowisko. Przewidziano też przejście i trzy przepusty dla zwierząt, dwa sztuczne mokradła i ekrany akustyczne.
Droga powstanie w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). Przewidywany czas budowy to lata 2025-2027.
Droga krajowa 28 biegnie na południu Polski, od zachodniej części Małopolski po Medykę na granicy z Ukrainą na Podkarpaciu.