"Przebudowujemy szlaki transportowe w Polsce: linie kolejowe i istniejące drogi, które w dzisiejszym ich stanie technicznym generują niebezpieczeństwa dla użytkowników ruchu drogowego oraz problemy w transporcie kolejowym" – mówił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. Dodał, że Olkusz przez lata nie był zauważany przez zarządców szlaków kolejowych i był poza zainteresowaniem, jeśli chodzi o modernizację drogi krajowej nr 94. Podkreślił, że o inwestycje kolejowe i drogowe w Olkuszu zabiegali samorządowcy PiS z Małopolski.
"Chcemy, aby szlaki kolejowe w całej Polsce, nie tylko w Małopolsce, służyły tak jak określają to normy technologiczne i transportowe, a przede wszystkim poziom cywilizacyjny XXI wieku w Europie i na świecie” – mówił Adamczyk. "Nie mamy kompleksów. Jesteśmy przekonani, że już niebawem będziemy wskazywani jako to państwo, ten kraj, w którym procesy inwestycyjne przebiegają w sposób, który warto kopiować" - dodał.
Prezes PKP PLK Ireneusz Merchel poinformował, że modernizacja linii kolejowej 62 Tunel –Sosnowiec jest realizowana po to, by prędkość pociągów na całej jej długości mogła być zwiększona do 120 km /h. Dodał, że jeszcze w tym roku spółka chce wybrać wykonawcę, który zaprojektuje przebudowę stacji kolejowej w Olkuszu, co pozwoli zmienić jej oblicze. "Chcemy zmienić stan techniczny peronu, na którym jesteśmy, poprawić funkcjonalność dojścia do tego peronu i komunikacji mieszkańców Olkusza z dwóch stron miasta przedzielonych torami, dlatego będziemy zachęcali do współpracy samorząd Olkusza” – mówił Merchel.
Prace na zlecenie Polskich Linii Kolejowych realizować będzie firma Skanska S.A. Na odcinku Charsznica-Wolbrom-Jaroszowiec Olkuski wymienionych zostanie ok. 20 km torów, sieć trakcyjna i przebudowanych zostanie ok. 22 mostów i przepustów oraz sześć przejazdów kolejowo-drogowych. Na stacji w Wolbromiu podróżni zyskają nowe przejście pod torami, które zastąpi dotychczasową kładkę.
Prace projektowe dobiegają już końca. Jak powiedział PAP dyrektor obszaru kolejowego Skanska S.A. Mirosław Podraza roboty w terenie powinny zacząć się na przełomie sierpnia i września. Inwestycja potrwa do 2020 r. i będzie finansowana ze środków budżetu państwa.
W latach 2016 -2018 w ramach Krajowego Programy Kolejowego na linii 62 za ponad 40 mln zł wykonano prace na dwóch odcinkach: Olkusz-Bukowno i Bukowno-Sławków. Jak mówił minister Adamczyk dzięki temu czas przejazdu skrócił się o ponad połowę, a kolej staje się konkurencyjna wobec transportu samochodowego.
(Marek Mędela/PAP/ew)