15 września, w finale 10. jubileuszowej edycji festiwalu Sacrum Profanum, dojdzie do niezwykłego wydarzenia: po muzykę najwybitniejszych polskich kompozytorów współczesnych - ikon awangardy - sięgną DJ’e związani z kultową londyńską wytwórnią Ninja Tune. Publiczność zgromadzona w hali ocynowni ArcelorMittal Poland usłyszy utwory z repertuaru Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Witolda Lutosławskiego i Wojciecha Kilara w nowych, zaskakujących i odważnych aranżacjach, przygotowanych specjalnie na ten wieczór przez duet Skalpel, DJ’a Fooda (Kevin Foakes aka Strictly Kev), Kinga Cannibala (Dylan Richards), duet Grasscut (Andrew Phillips i Marcus O'Dair) oraz DJ’a Vadima (Vadim Peare). Alternatywny Penderecki i Lutosławski? Ambientowy Górecki i Kilar? Brzmi tyleż intrygująco, co niebezpiecznie… Początek koncertu, który już teraz zapowiada się jako jedno z najważniejszych muzycznych wydarzeń roku, o godz. 20.00.

Ponad dwugodzinny koncert będzie składał się z czterech części. Każda poświęcona zostanie innemu wielkiemu polskiemu kompozytorowi: od Krzysztofa Pendereckiego, poprzez Henryka Mikołaja Góreckiego i Witolda Lutosławskiego, po Wojciecha Kilara. Każdy przeszło 30-minutowy set otworzy znakomity amerykański kwartet smyczkowy Kronos Quartet, prezentujący oryginalną wersję wybranego utworu danego kompozytora. Po nich na scenie pojawią się muzycy zespołu Skalpel, którzy wraz z zaproszonymi do współpracy DJ-ami - przyjaciółmi z wytwórni Ninja Tune - wykonają remiksy tych samych utworów.
Specjalnie na finałowy koncert Sacrum Profanum reaktywuje się wrocławski duet Skalpel. Po dwóch fenomenalnie przyjętych przez światową krytykę albumach - zamilkli. Przez kilka ostatnich lat zajmowali się swoimi indywidualnymi projektami. Teraz - zainspirowani muzyką Krzysztofa Pendereckiego, Henryka Mikołaja Góreckiego, Wojciecha Kilara i Witolda Lutosławskiego – powracają – mówi Filip Berkowicz, dyrektor artystyczny festiwalu.

Przypominamy, że Skalpel (czyli Igor Pudło i Marcin Cichy) przebojem podbił gusta miłośników muzyki elektronicznej i klubowej na całym świecie. Ich płytami zachwycały się największe światowe media – od Q i DJ Magazine , poprzez The Wire , po BBC . Byli nominowani do najbardziej prestiżowych muzycznych nagród. Krytycy są zgodni: na próżno szukać polskich artystów, w tak wielkim stopniu jak oni rozpoznawalnych i cenionych poza granicami naszego kraju. Brytyjski New Musical Express , po wejściu Polski do Unii Europejskiej, uznał ich za najbardziej oryginalny zespół ze wszystkich artystów z nowych państw członkowskich.