Festiwal powróci w przyszłym roku w nowej, poszerzonej i wyjątkowo spójnej formule, której założeniem jest prezentowanie programu skupionego wokół innego kręgu kulturowego i estetyki charakterystycznej dla wykonawstwa muzyki dawnej. Pierwszym krajem, od którego rozpoczynamy nowy rozdział historii festiwalu jest Francja. W trakcie Wielkiego Tygodnia arcydzieła francuskiej i europejskiej muzyki dawnej przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści z Francji oraz innych krajów Europy. Do współpracy przy tworzeniu programu 14. edycji festiwalu Misteria Paschalia Prezydent Miasta Krakowa – Jacek Majchrowski – zaprosił goszczącego już na festiwalu uznanego artystę, czołowego francuskiego dyrygenta, założyciela i dyrektora artystycznego zespołu Le Poème Harmonique, Vincenta Dumestre’a. Nowa edycja to także początek prestiżowej współpracy ze znaną i cenioną przez melomanów na całym świecie francuską telewizją Mezzo.
Zmieniona formuła festiwalu zakłada zapraszanie wybitnych dyrektorów-rezydentów, którym powierzana będzie piecza nad programem i kształtem artystycznym. – „Cieszymy się, że 14. edycja festiwalu Misteria Paschalia została przygotowana pod okiem wybitnego francuskiego dyrygenta i instrumentalisty, Vincenta Dumestre’a, który wraz ze swoją znakomitą formacją Le Poème Harmonique wystąpi w Krakowie aż na czterech koncertach” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego.
Zaproszeni przez Dumestre’a artyści i wybrany przez niego repertuar przybliżą niezwykle silne oddziaływanie francuskiej estetyki i wrażliwości na współczesne praktyki wykonawcze. Przeniosą festiwalową publiczność do francuskiej sztuki gestu XVII w., wrażliwości człowieka epoki baroku i jego duchowości. Zaprezentujemy wysmakowany i połączony wewnętrznymi nićmi wyjątkowo bogaty program muzyczny, teatralny i medytacyjny, a arcydzieła francuskiej i europejskiej literatury muzycznej doby baroku przedstawią najsłynniejsze zespoły, dyrygenci i soliści ostatnich lat.
Główne pasmo festiwalu, czyli Vanitas (Marność) zainauguruje w Wielki Poniedziałek polska prapremiera wyjątkowego dzieła Claudia Monteverdiego: „Selva Morale e Spirituale” (10 kwietnia, kościół św. Katarzyny Aleksandryjskiej, godz. 20). Jest to zbiór utworów o przeznaczeniu liturgicznym, napisanych przez Monteverdiego z myślą o bazylice św. Marka w Wenecji. Słynnym zespołem Le Poème Harmonique specjalizującym się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, rosyjskim chórem Musica Aeterna oraz solistami pokieruje dyrektor-rezydent festiwalu, Vincent Dumestre. W Wielki Wtorek w kościele Bożego Ciała (11 kwietnia, godz. 20) zabrzmi muzyka kompozytorów francuskiego baroku: Michela Corrette’a, Marca-Antoine’a Charpentiera i Jeana Gillesa. Szczególnie interesująco zapowiada się „Messe des Morts” (Requiem) mało znanego w Polsce Jeana Gillesa. Będzie to pierwsze w Polsce wykonanie jego mszy żałobnej. Wykonawcami będą francuski zespół instrumentalny Capriccio Stravagante i Chór Capelli Cracoviensis, które poprowadzi francuski dyrygent Skip Sempé. W Wielką Środę w kościele św. Katarzyny odbędzie się światowa prapremiera oratorium „Il terremoto” („Trzęsienie ziemi”) włoskiego kompozytora Antonia Draghiego. Obok międzynarodowego składu solistów usłyszymy Le Poème Harmonique i polską orkiestrę barokową Arte dei Suonatori, zespołami pokieruje Vincent Dumestre. W Wielki Czwartek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków zabrzmi monumentalne dzieło niemieckiego kompozytora Georga Philippa Telemanna – „Brockes-Passion”. Pasja Telemanna wykorzystuje popularny w baroku wierszowany tekst niemieckiego poety Bartholda Heinricha Brockesa, który stanowi parafrazę wątków wszystkich czterech Ewangelii. Po ten sam tekst sięgali poza Telemannem również G. F. Handel i J. Mattheson. Pasję usłyszymy w wykonaniu cenionego francuskiego zespołu Ensemble Pygmalion, specjalizującego się w wykonawstwie historycznym. Zespół poprowadzi Raphaël Pichon, a w partii Ewangelisty wystąpi brytyjski tenor Robin Trischler. Słynne „Stabat Mater”włoskiego kompozytora Giovanniego Battisty Pergolesiego zabrzmi w Wielki Piątek w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków. Obok Le Poème Harmonique pod kierunkiem Vincenta Dumestre’a i najlepszych francuskich solistów, usłyszymy słynną rosyjską sopranistkę, ulubienicę krakowskiej publiczności – Julię Lezhnevę. Tradycyjnie już wielkosobotni koncert odbędzie się w Kopalni Soli „Wieliczka”, a konkretnie w znajdującej się 101 metrów pod ziemią zabytkowej Kaplicy św. Kingi. Usłyszymy „Stabat Mater”autorstwa XVIII-wiecznego włoskiego kompozytora, mistrza stylu galant – Luigiego Boccheriniego. Dzieło usłyszymy w wykonaniu francuskiego zespołu Le Concert de la Loge Olympique specjalizującego się w wykonawstwie muzyki XVIII wieku. Formacją pokieruje jej założyciel, skrzypek Julien Chauvin, partię sopranu wykona zaś portugalska sopranistka Eduarda Melo.
W Wielką Niedzielę w Sali Audytoryjnej Centrum Kongresowego ICE Kraków królować będzie muzyka wybitnego francuskiego kompozytora barokowego i wieloletniego dyrektora orkiestry przy wersalskiej Chapelle Royal - Michela Richarda de Lalande’a. Po raz pierwszy na świecie zostaną wykonane jego „Te Deum” i motety. Wykonawcami będą Le Poème Harmonique, Chór Capelli Cracoviensis oraz międzynarodowy skład solistów: Sophie Junker (Belgia), Dagmar Šašková (Czechy), Sean Clayton (Wielka Brytania), Mathias Vidal (Francja) i Benoit Arnould (Francja). Artystów poprowadzi maestro Vincent Dumestre. W Poniedziałek Wielkanocny, na zakończenie festiwalu (Sala Audytoryjna ICE Kraków, godz. 20) podczas recitalu Arie e concerti zabrzmią najpiękniejsze fragmenty ze słynnych oper Antonia Vivaldiego i George’a Friderica Handla. Francuskiemu Ensemble Matheus kierowanemu przez niezrównanego Jeana Christophe’a Spinosiego towarzyszyć będzie słynny koreańsko-kanadyjski kontratenor David DQ Lee.
Drugim pasmem koncertowym będzie Tenebrae (Ciemność), czyli cykl nastrojowych wieczornych koncertów (zawsze o godz. 23 w bazylice Bożego Ciała), będących prezentacją muzycznych opracowań francuskich kompozytorów, jakich dokonali do tekstów Lamentacji Jeremiasza. W Wielki Wtorek po raz pierwszy polska publiczność usłyszy „Leçons de Ténèbres Pour Le Mercredi Saint”, czyli „Ciemne jutrznie”Sébastiena de Brossarda. Dzieło wykonają francuskie zespoły: Le Quadrige oraz żeński chór Athenaïs. W Wielką Środę czeka nas światowa premiera „Leçons de Ténèbres Pour Le Jeudi Saint”Charlesa de Villeneuve’a. Dzieło wykonają Le Taylor Consort i chór Athenaïs. Z kolei w Wielki Czwartek usłyszymy „Leçons de Ténèbres Pour Le Vendredi Saint” autorstwa Marca-Antoine’a Charpentiera i Michela Richarda de Lalande’a. Cykl Tenebrae powstaje przy współpracy z wersalskim Centre de Musique Baroque.
Począwszy od 14. edycji festiwal Misteria Paschalia rozpoczyna prestiżową współpracę ze słynnym francuskim kanałem Mezzo, poświęconym w całości muzyce poważnej i jazzowej. „To dla nas zaszczyt, że festiwal Misteria Paschalia będzie obecny na antenie Mezzo. Dzięki transmisjom i relacjom na żywo melomani z całego świata będą mogli oglądać najlepsze koncerty 14. edycji krakowskiego festiwalu” – mówi Izabela Helbin, dyrektor Krakowskiego Biura Festiwalowego. Telewizja Mezzo będzie transmitować koncert inauguracyjny, podczas którego zabrzmią kompozycje Claudia Monteverdiego ze zbioru „Selva Morale e Spirituale”. Zaplanowano również dwie retransmisje koncertów z 12 kwietnia (oratorium „Il terremoto”Antonia Draghi’ego) i 16 kwietnia („Majeste! Te Deum i Wielkie Motety” Michela Richarda de Lalande’a). Podczas festiwalu Mezzo w ramach cyklu Mezzo Voce wyemituje również wywiad z Vincentem Dumestre’em oraz program będący relacją wielkotygodniowego wydarzenia, prezentujący wnętrza sakralne Krakowa, kopalnię soli w Wieliczce i oddający atmosferę Świąt Wielkiej Nocy.
mat.prasowe/wm