- A
- A
- A
Marka Radia Kraków dla MCK. ZDJĘCIA
Wystawa pt. "Praca kobiety nigdy się nie kończy" nagrodzona Marką Radia Kraków dla najciekawszego wydarzenia kulturalnego kwietnia.Praca kobiet. Wystawa
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
crop_free
1
/ 10
Na wystawie pt. oglądać można 126 grafik od XVI do XIX wieku , które zostaną zestawione z dziełami z XX i XXI wieku. Wśród wybranych grafik znajdą się dzieła m.in.: Albrechta Dürera , Rembrandta van Rijn, Petera Paula Rubensa , Williama Hogartha , liczne prace twórców szkoły włoskiej, francuskiej i niderlandzkiej oraz stosunkowo rzadkie prace kobiet-rytowniczek. W Galerii Międzynarodowego Centrum Kultury kolejna, dziewiąta już prezentacja przygotowywana we współpracy z Biblioteką Naukową PAU i PAN w Krakowie.
Tytuł wystawy nawiązuje do angielskiego przysłowia , rozpowszechnionego zwłaszcza w Ameryce. Myślą przewodnią jest natomiast przedstawienie szeroko potraktowanych prac, czynności domowych i zajęć kobiet, zarówno w ujęciu realistycznym, jak i symboliczno-alegorycznym. Warto prześledzić temat oczami dawnych i obecnych mistrzów – bowiem,
jak pisze profesor Inga Iwasiów w katalogu wystawy: „Praca kobiet bywa tak niewidoczna, nienazwana, drugoplanowa”.
Współczesne dzieła, które prezentowane są na wystawie: instalacje Małgorzaty Łojko ( Symbiozy ), prace Tomasza Rogalińskiego ( Hodowla ) i Erwiny Ziomkowskiej (buty i torebka), dwa gobeliny Anny Jesinowicz-Nguyen ( Ja i Nieja ), a także rzeźba Aliny Szapocznikow ( Koński ogon/ Głowa Meksykanki , drewno) zestawiona z pracą Xawerego Dunikowskiego Kobieta brzemienna II (gips).
Podstawą scenariusza jest zestaw prac graficznych, które podzielone zostały na : „Matka”, „Towarzyszka i sługa”, „Przedmiot”, „Muza”, „Wojowniczka”, „Wzór dobry, wzór zły” oraz „Szafarka dobra i zła”. Prace współczesne ten ciąg dopełniają, a jednocześnie stawiają przed widzem pytanie, w jaki sposób i w jakich kontekstach
te kobiece archetypy pojawiają się współcześnie. Niektóre instalacje wybrano ze względu na ich „pracowitą”, „niekończącą się” strukturę. Zamiast klasyki zimnych marmurów i brązu pojawiają się „materiały miękkie”: futro, szkło, szpilki, papierowe blaszki, wełna, cierpliwie modelowane drewno i glina.
Koncepcja wystawy : dr Karolina Grodziska
Scenariusz : Magdalena Adamska, dr Karolina Grodziska
Wybór prac współczesnych : dr Anna Olszewska
Kuratorka wystawy : Magdalena Adamska
Koordynator wystawy : Regina Pytlik
Aranżacja wystawy : Maria Paszkowska
Organizator wystawy : Międzynarodowe Centrum Kultury
Partner wystawy: Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
Podpisy do zdjęć:
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (buty) (Galeria Zderzak, Kraków)
Cort Cornelis wg Giulio Romano, Trzy parki (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Rembrandt van Rijn, Stara żebraczka z tykwą (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Albrecht Dürer, Niedobrana para (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Rembrandt van Rijn, Kobieta siedząca na wzniesieniu (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Louis Surugue wg J.F. de Troy, Ozdoba duszy i ciała (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Anna Jesinowicz-Nguyen, Nieja , (własność artystki), fot. Anna Jesinowicz-Nguyen
Geertruydt Roghman, Prace kobiece. Szyjąca kobieta (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (torebka) (Galeria Zderzak, Kraków)
(reprodukcje dzięki uprzejmości MCK)
Tytuł wystawy nawiązuje do angielskiego przysłowia , rozpowszechnionego zwłaszcza w Ameryce. Myślą przewodnią jest natomiast przedstawienie szeroko potraktowanych prac, czynności domowych i zajęć kobiet, zarówno w ujęciu realistycznym, jak i symboliczno-alegorycznym. Warto prześledzić temat oczami dawnych i obecnych mistrzów – bowiem,
jak pisze profesor Inga Iwasiów w katalogu wystawy: „Praca kobiet bywa tak niewidoczna, nienazwana, drugoplanowa”.
Współczesne dzieła, które prezentowane są na wystawie: instalacje Małgorzaty Łojko ( Symbiozy ), prace Tomasza Rogalińskiego ( Hodowla ) i Erwiny Ziomkowskiej (buty i torebka), dwa gobeliny Anny Jesinowicz-Nguyen ( Ja i Nieja ), a także rzeźba Aliny Szapocznikow ( Koński ogon/ Głowa Meksykanki , drewno) zestawiona z pracą Xawerego Dunikowskiego Kobieta brzemienna II (gips).
Podstawą scenariusza jest zestaw prac graficznych, które podzielone zostały na : „Matka”, „Towarzyszka i sługa”, „Przedmiot”, „Muza”, „Wojowniczka”, „Wzór dobry, wzór zły” oraz „Szafarka dobra i zła”. Prace współczesne ten ciąg dopełniają, a jednocześnie stawiają przed widzem pytanie, w jaki sposób i w jakich kontekstach
te kobiece archetypy pojawiają się współcześnie. Niektóre instalacje wybrano ze względu na ich „pracowitą”, „niekończącą się” strukturę. Zamiast klasyki zimnych marmurów i brązu pojawiają się „materiały miękkie”: futro, szkło, szpilki, papierowe blaszki, wełna, cierpliwie modelowane drewno i glina.
Koncepcja wystawy : dr Karolina Grodziska
Scenariusz : Magdalena Adamska, dr Karolina Grodziska
Wybór prac współczesnych : dr Anna Olszewska
Kuratorka wystawy : Magdalena Adamska
Koordynator wystawy : Regina Pytlik
Aranżacja wystawy : Maria Paszkowska
Organizator wystawy : Międzynarodowe Centrum Kultury
Partner wystawy: Biblioteka Naukowa PAU i PAN w Krakowie
Podpisy do zdjęć:
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (buty) (Galeria Zderzak, Kraków)
Cort Cornelis wg Giulio Romano, Trzy parki (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Rembrandt van Rijn, Stara żebraczka z tykwą (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Albrecht Dürer, Niedobrana para (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Rembrandt van Rijn, Kobieta siedząca na wzniesieniu (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Louis Surugue wg J.F. de Troy, Ozdoba duszy i ciała (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie)
Anna Jesinowicz-Nguyen, Nieja , (własność artystki), fot. Anna Jesinowicz-Nguyen
Geertruydt Roghman, Prace kobiece. Szyjąca kobieta (ze zbiorów Gabinetu Rycin Biblioteki Naukowej PAU i PAN w Krakowie
Erwina Ziomkowska, Bez tytułu (torebka) (Galeria Zderzak, Kraków)
(reprodukcje dzięki uprzejmości MCK)
Komentarze (0)
Brak komentarzy
Najnowsze
-
18:00
Prokuratura zajęła się tragicznymi wydarzeniami na A4. Zginęły dwie osoby
-
16:48
Pijany kierowca uderzył w mur kościoła św. Krzyża w Krakowie. Sprawą zajmie się prokuratura
-
16:38
Nie tylko święto światła. Żydowska Chanuka w cieniu antysemityzmu
-
16:35
Chełmiec. Peron na trasie Podłęże Piekiełko gotowy
-
15:03
W Tarnowie nie chcieli masztu telefonii komórkowej, ale jeden z sąsiadów się wyłamał. "Skusiły mnie pieniądze"
-
13:58
Od 24 do 28 grudnia w Małopolsce czynnych będzie prawie 50 gabinetów opieki zdrowotnej
-
13:53
Kłopoty z budową nowego pasa na krakowskim lotnisku. Zła wiadomość dla Kraków Airport
-
13:27
Od nowego roku w Nowym Targu nocą alkoholu nie kupimy
-
13:05
Wciąż nie złapano sprawców napadu na sklep jubilerski w Krakowie
-
11:45
Święta w małym miasteczku
-
11:30
GDDKiA ogłosiła przetargi na obwodnice Limanowej i Wadowic w ciągu DK28
-
11:13
PKP PLK: 181 zespołów i 66 pociągów sieciowych w gotowości na święta
-
10:55
Czy krakowianie jadali kutię?
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze