Inwestycja zrealizowana przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe, ze współudziałem miasta Kraków, na wysokości ulic Podgórskiej i Zabłocie powstała w ramach większego projektu dotyczącego modernizacji linii średnicowej E30 Kraków Główny Towarowy-Rudzice, biegnącej przez centrum miasta. Zakładał on m.in. budowę trzech nowych mostów kolejowych nad Wisłą.

Jak poinformował w poniedziałek krakowski magistrat, budowa kładki została zakończona, a jej oddanie do użytkowania zapowiedziano na 11 czerwca. Nowa przeprawa piesza i rowerowa przez Wisłę ułatwi poruszanie się pieszych pomiędzy prawym i lewym brzegiem rzeki, a rowerzystom umożliwi dogodny przejazd do centrum miasta od strony rozwijającego się Zabłocia i stworzy alternatywę dla mostu Powstańców Śląskich.

Budowa kładki pieszo-rowerowej to wspólna inicjatywa PLK i władz miasta, które współfinansują tę inwestycję. Jak podkreślono, obiekt wpisze się w większy ciąg rowerowy, który połączy ulice Ćwiklińskiej, Teligi i Wielickiej ze ścisłym centrum. Powstaje on w ramach programu Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych.

Kładka wraz z infrastrukturą dojazdową ma ok. 660 metrów długości i 9 metrów szerokości. Wszystkie ciągi piesze przystosowane zostały dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Zadanie dotyczące budowy kładki zostało dofinansowane z rządowych środków przekazanych Krakowowi na przygotowanie Igrzysk Europejskich.

Inwestycja realizowana była przez spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe ze współudziałem miasta Kraków w ramach projektu dotyczącego modernizacji linii średnicowej E30 Kraków Główny Towarowy-Rudzice, biegnącej przez centrum miasta. Inwestycja ta jest obecnie najważniejszym przedsięwzięciem na terenie krakowskiego węzła kolejowego. Jej wartość przekracza 1,2 mld zł, z czego unijne dofinansowanie wynosi 194,9 mln euro.

Dobiegające końca prace modernizacyjne linii średnicowej polegają na zastąpieniu dwoma nowymi, 850-metrowymi estakadami nasypu ziemnego biegnącego przez centrum Krakowa, od ul. Kopernika do ul. Miodowej, i wybudowaniu na nich czterech torów. Powstały też trzy równoległe mosty kolejowe na Wiśle, a dwa z nich zostały już oddane do użytku — pierwszy w maju 2020 r., a drugi — w czerwcu 2022 r. Ostatnią z przepraw pociągi mają pojechać 11 czerwca.

Na trasie powstają także przystanki kolejowe Kraków Grzegórzki przy Hali Targowej i Kraków Złocień.

W sumie PLK przebudowują odcinek torów o długości 20 km. Po zakończeniu inwestycji pociągi pojadą z prędkością 160 km/h, a w centrum Krakowa - 100 km/h.