Fot. autorstwa Mocak - MOCAK Muzeum Sztuki Współczesnej w Krakowie, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=16206401
Posłuchaj rozmowy z dyrektorką wydziału kultury Urzędu Miasta, Jadwigą Gutowską-Żyrą
Adam Budak przedstawił autorski program realizacji zadań w zakresie bieżącego funkcjonowania i rozwoju Muzeum. Jak czytamy w komunikacie: "Budak posiada bogate doświadczenie zawodowe na stanowisku dyrektora artystycznego w prestiżowych instytucjach międzynarodowych, a także jako niezależny kurator wielu projektów artystycznych".
Pan Adam Budak jest gwarantem, że jego cenne kontakty branżowe, ale też umiejętności zarządcze umożliwią, aby MOCAK realizował bardzo ambitne projekty artystyczne
- mówi szefowa komisji konkursowej, dyrektorka wydziału kultury Urzędu Miasta, Jadwiga Gutowska-Żyra.
Fot. Ilja C. Hendel (udostępnione przez Adama Budaka)
Adam Budak był gościem porannego magazynu Radia Kraków Kultura
Tak naprawdę nigdy nie wyjechałem z Krakowa - przekonywał w porannym paśmie RKK.
"Jestem przekonany, że nie tylko dla Mocaku, ale dla każdej instytucji kultury, (bo przecież te instytucje są w kryzysie nie od dzisiaj), bardzo ważne są słowa: współudział i współodpowiedzialność. Moja propozycja dla Mocaku jest właśnie związana z postrzeganiem instytucji jako wyzwania kolektywnego. Nie chodzi tylko o partycypację, chodzi przede wszystkim o to, żeby była to partycypacja krytyczna, oparta na odpowiedzialności" - dodał.
-
Powrót do Krakowa i nowe otwarcie w Mocaku
Adam Budak, choć od lat działa na międzynarodowej scenie sztuki, pozostaje mentalnie związany z Krakowem. Obejmując nową funkcję, widzi potrzebę „nowego otwarcia” w Muzeum Sztuki Współczesnej – odświeżenia jego tożsamości i wzmocnienia roli w tkance miejskiej.
-
Współodpowiedzialność i krytyczna partycypacja jako fundament nowej wizji
Nowy dyrektor akcentuje konieczność redefinicji relacji między instytucją a publicznością – nie tylko poprzez udział, ale również poprzez odpowiedzialność i aktywne współtworzenie kultury. Mocak ma być przestrzenią dialogu, a nie tylko prezentacji.
-
Czułość jako strategia kuratorska w czasach kryzysu
Budak wskazuje na „czułość” – w duchu Olgi Tokarczuk – jako centralne pojęcie swojego programu. W obliczu wojny w Ukrainie i globalnych niepokojów, muzeum powinno być miejscem empatii, wsparcia i refleksji – zarówno wobec lokalnej, jak i międzynarodowej rzeczywistości.
- Muzeum jako „elektrownia” kultury
Odwołując się do metafory z pracy w Hamburgu, Budak opisuje muzeum jako przestrzeń generowania energii społecznej i intelektualnej, nie jako magazyn dzieł. Jego celem jest, aby Mocak stał się dynamiczną siłą napędową krakowskiego życia kulturalnego.
Posłuchaj całej rozmowy w podkaście
Nowy dyrektor MOCAKu urodził się w Krakowie, tu także studiował. W latach 1998-2003 związany był z krakowską galerią Bunkier Sztuki. W przeszłości zajmował stanowisko dyrektora artystycznego w Galerii Narodowej w Pradze i Kestner Gesellschaft w Hanowerze. Nowe obowiązki ma objąć w czasie wakacji.
Konkurs na stanowisko dyrektora MOCAKu, po odwołaniu dotychczasowej dyrektorki Marii Anny Potockiej, ogłosił pod koniec grudnia prezydent Krakowa Aleksander Miszalski. Wyłoniono komisję konkursową. Jej skład zakwestionowali artyści, kuratorzy, ludzie kultury i sztuki, którzy skierowali list do prezydenta Miszalskiego, domagając się powołania komisji w nowym składzie. Pod listem podpisało się 150 osób.
Ostatecznie skład Komisji został powiększony o przedstawicieli Związku Polskich Artystów Plastyków Okręg Krakowski (ZPAP) oraz Związku Polskich Artystów Fotografików (ZPAF) – wyjaśnia Joanna Dubiel z Biura Prasowego UM Krakowa.
"Rządy PiS-u zorganizowały zinstytucjonalizowany system przepompowywania publicznych pieniędzy do zaprzyjaźnionych instytucji"