Wiadukt w Batowicach, wraz z towarzyszącym mu układem drogowym, poprawi dostępność komunikacyjną miasta i ościennych północno-wschodnich gmin. Inwestycja notuje kilkuletnie opóźnienie, ponieważ podkrakowska gmina Zielonki musiała dwukrotnie unieważnić przetarg z powodu zbyt wysokich cen zaproponowanych przez wykonawców, znacząco przekraczających kosztorys inwestorski.

Jak poinformował minister Adamczyk na swoim profilu facebookowym, budowa wiaduktu w Batowicach została zatwierdzona do realizacji przez premiera Mateusza Morawieckiego w ramach Funduszu Dróg Samorządowych. Będzie to największe zadanie w powiecie krakowskim z dofinansowaniem sięgającym 80 proc. ogólnej wartości projektu.

Według szefa resortu infrastruktury, ogólna wartość tego projektu wynosi blisko 36,7 mln zł, a jego realizacja przewidziana jest na lata 2019-2021.

Przedsięwzięcie zakłada budowę nowego wiaduktu nad liniami kolejowymi nr 8 i 95. Będzie on miał około 60 m długości i dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Po obu stronach zostaną zbudowane ronda turbinowe, aby bardziej usprawnić ruch. Wzdłuż wiaduktu i drogi powstaną chodniki oraz drogi dla rowerów. Nowa konstrukcja zostanie umiejscowiona w ciągu ul. Piasta Kołodzieja, około 550 m na wchód od starego wiaduktu.

Zgodnie z pierwotnymi planami nowy wiadukt w Batowicach k. Krakowa, który poprawi dostępność komunikacyjną miasta i ościennych północno-wschodnich gmin, miał zostać wybudowany do końca 2018 r. Obecny wąski przejazd pozwala jedynie na prowadzenie ruchu wahadłowego. Generuje to duże korki, zwłaszcza w godzinach szczytu. Ponadto obiekt jest w fatalnym stanie technicznym. Docelowo w sąsiedztwie nowego wiaduktu ma powstać cały węzeł przesiadkowy z przystankiem Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej, pętlą tramwajową i autobusową oraz parkingiem park&ride.

Porozumienie w sprawie wspólnej realizacji inwestycji w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych (ZIT) podpisały w czerwcu 2017 r. samorządy skupione w Stowarzyszeniu Metropolia Krakowska: gmina Zielonki (lider projektu), gmina Kraków i powiat krakowski.

Zdaniem sygnatariuszy porozumienia inwestycja znacznie usprawni komunikację między Krakowem a gminami Zielonki, Michałowice i Kocmyrzów-Luborzyca. Ma również kompleksowy charakter, gdyż ułatwi podróż nie tylko kierowcom, ale także użytkownikom komunikacji miejskiej oraz pieszym i rowerzystom.

W powiecie krakowskim – zaznaczył Adamczyk - w ramach FDŚ będzie jeszcze realizowane zadanie dotyczące remontu drogi powiatowej nr 2188K w w miejscowości Tenczynek i Rudno o wartości ogółem wynoszącej 11 mln zł.

W woj. małopolskim dofinansowanie otrzymały także trzy przebudowy dróg powiatowych w powiecie olkuskim: w miejscowości Bolesław i Kolonia za prawie 11 mln zł, w miejscowościach Gołaczewy i Chełm za 8,1 mln zł oraz w miejscowości Osiek za 8,9 mln zł.

W powiecie miechowskim będzie to przebudowa drogi powiatowej w miejscowościach Rzędowice, Manocice i Książ Wielki za 5 mln zł, a w gminie Krzeszowice dwa zadania: przebudowa drogi gminnej w Krzeszowicach za 2,7 mln zł oraz remont drogi gminnej w miejscowości Dębnik za 400 tys. zł.

 

PAP/bp