Tomasz Tokarczyk jest wykładowcą Akademii Muzycznej w Krakowie, a od 2019 roku współpracuje z Akademią Muzyczną w Katowicach. Został nagrodzony odznaką „Honoris Gratia” przez Prezydenta m. Krakowa, Medalem „Polonia Minor” przez Samorząd Województwa Małopolskiego, Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis” przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
W 2020 otrzymał Teatralną Nagrodę Muzyczną im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy dyrygent”. Tomasz Tokarczyk został kierownikiem muzycznym i dyrygentem Opery Śląskiej w Bytomiu.
Jak podaje Opera Krakowska, przygotował takie premiery jak: Der Kaiser von Atlantis Ullmanna, Madama Butterfly i Cyganeria Pucciniego, Baron cygański Straussa, Traviata, Trubadur, Otello i Requiem Verdiego, Ariadna na Naxos R. Straussa, Wesele Figara, Così fan tutte Mozarta, Carmina Burana Orffa, Miłość do trzech pomarańczy Prokofiewa, Mefistofeles Boito, Tannhäuser Wagnera, Opowieści Hoffmanna J. Offenbacha, a także w ramach Festiwalu K. Pendereckiego Diabły z Loudun.
Dyryguje wieloma koncertami symfonicznymi i oratoryjnymi. W swoim dorobku artystycznym posiada również prawykonania. Współpracuje z licznymi instytucjami w kraju i za granicą, m.in. z orkiestrą symfoniczną w Trondheim (Norwegia), Teatrem Opery i Baletu w Czelabińsku (Rosja), Instytutem Promocji Kultury Polskiej, Polską Orkiestrą Sinfonia Iuventus, Orkiestrą Akademii Beethovenowskiej, orkiestrami Filharmonii: Narodowej, Podkarpackiej, Śląskiej, Krakowskiej, Częstochowskiej, Szczecińskiej, Dolnośląskiej, Pomorskiej, Koszalińskiej; orkiestrami symfonicznymi z Torunia i Płocka; orkiestrami Akademii Muzycznych z Krakowa i Wrocławia, z Operą Wrocławską, Operą i Filharmonią Podlaską, Operą Bałtycką i Operą Śląską oraz Teatrem Wielkim w Łodzi i Teatrem Wielkim w Poznaniu.
Brał udział w licznych festiwalach m.in. Wexford Festival Opera (Irlandia), Opera Gala Festival (Kuwejt), Festival Internazionale delle Orchestre Giovanili (Włochy), Operaverseny Es Festival Szeged (Węgry), jak i w Bydgoskim Festiwalu Operowym, Festiwalu im. A. Didura w Sanoku oraz Festiwalu im. J. Kiepury w Krynicy Zdroju.
Tomasz Tokarczyk, po zmianie dyrekcji Opery Krakowskiej, w listopadzie i grudniu dyrygował orkiestrą dwa razy, a od stycznia do kwietnia nie poprowadził już żadnego przedstawienia. Na afiszu pojawiało się coraz mniej spektakli operowych, a prezentowane premiery to zewnętrzne produkcje. Artystów niepokoiła również polityka kadrowa nowego dyrektora Opery Krakowskiej - prof. Piotra Sułkowskiego.
W #opera w #Kraków na stanowisku project managera została zatrudniona osoba skazana prawomocnie w 2015 roku za płatną protekcję i przyjęcie łapówki.Bohater słynnej akcji #CBA z 2007 r. Co na to @malopolskaPL ? @RadioKrakow #kultura pic.twitter.com/HjsTjIDLeO
— ewa szkurlat (@EwaSzkurlat) October 18, 2022
Urząd Marszałkowski, który jest organem prowadzącym Operę Krakowską, w ten sposób odpowiedział na pytanie dotyczące polityki kadrowej dyrektora Opery, prof. Piotra Sułkowskiego:
"W ogłoszeniu o naborze na stanowisko project managera, zamieszczonym na podmiotowej stronie internetowej Opery Krakowskiej w Krakowie w dniu 5 września 2022 r., wśród wymagań obowiązkowych I etapu naboru, jakie musiał spełnić kandydat, wymieniono m.in. korzystanie z pełni praw publicznych oraz potwierdzenie niefigurowania w kartotece karnej KRK. Na potwierdzenie spełnienia tych wymagań w aplikacji należało złożyć stosowne dokumenty w formie elektronicznej (nieedytowalnej, np. w formacie pdf), tj. oświadczenie o korzystaniu z pełni praw publicznych oraz oświadczenie o niekaralności lub zaświadczenia Ministerstwa Sprawiedliwości o niefigurowaniu w kartotece karnej KRK. Ocena kwalifikacji i doświadczenia odbywała się w II etapie naboru na ww. stanowisko.
Dodam jeszcze, że pracownicy Opery Krakowskiej w Krakowie z chwilą zatrudnienia w tej instytucji nie stają się osobami publicznymi, a Opera jest samorządową instytucją kultury posiadającą osobowość prawną działającą na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, którą zgodnie z art. 17 tej ustawy zarządza jej dyrektor."
Na maila z prośbą o nagranie rozmowy odnośnie tej wypowiedzi, Magdalena Opyd - pełniąca obowiązki rzecznika prasowego - już nie odpowiedziała.