Krakowski zabytek
Na odbudowę schronu zdecydowano się ze względu na jego wartość historyczną. Powstał w latach 1914-1915 i służył do przechowywania amunicji i materiałów wybuchowych. Zaopatrywał się w nim pobliski fort pancerny 49a „Dłubnia”, będący częścią Twierdzy Kraków. Do 2022 roku schron wbudowany był we wzniesienie Łysa Góra. Teraz stanie przy nasypie zjazdu z ul. Kocmyrzowskiej na drogę ekspresową S7. Jak informuje GDDKiA, prawie wszystkie elementy wykorzystywane przy odbudowie „Dłubni” są oryginalne.
Prace nad S7 trwają
Prace nad budową drogi ekspresowej S7 wciąż trwają. Od grudnia można korzystać z jej ponad 13- kilometrowego odcinka, od węzła Widoma do budowanego węzła Mistrzejowice. Prace nadal trwają nad 5- kilometrową częścią od węzła Mistrzejowice do węzła Nowa Huta. Jak podaje GDDKiA, stanie tam 29 obiektów- mostów, wiaduktów i estakad. W związku z budową, oprócz schronu przeniesione zostały też instalacje wodne, gazowe, teletechniczne, kanalizacyjne, grzewcze, a także sieci energetyczne. Trasa koliduje też z torami kolejowymi i tramwajowymi, dlatego dla komunikacji miejskiej nad przyszłą S7 powstały dwa wiadukty.
Koszt prac to prawie 1,7 miliardów złotych. Unia Europejska przeznaczyła na budowę ponad miliard złotych.
Końcem tego roku otwarty ma zostać 2- kilometrowy odcinek między węzłami Grębałów i Nowa Huta. Na druga połowę 2026 roku planowane jest otwarcie węzła Mistrzejowice.