- A
- A
- A
Ruszyła budowa północnej obwodnicy Krakowa
Pierwsza łopata została wbita. Rozpoczęła się budowa północnej obwodnicy Krakowa. W rozpoczęciu inwestycji udział wziął minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk oraz samorządowcy i posłowie z regionu. Ponad 12-kilometrowa droga ma przebiegać od węzła Modlnica do węzła Kraków Mistrzejowice i tam łączyć się z drogą ekspresową S7 w kierunku Warszawy. Zgodnie z planami kierowcy będą mogli skorzystać z całej nowej trasy, liczącej blisko 12,5 km, w 2023 roku. Koszt inwestycji to 1,43 mld zł.Budowa północnej części pozwoli domknąć istniejące już trasy szybkiego ruchu wokół miasta, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną bezkolizyjną obwodnicę, tzw. ring.
Jak podkreślił minister infrastruktury Andrzej Adamczyk podczas piątkowej inauguracji budowy w Witkowicach, realizacja tej inwestycji jest zwieńczeniem kilkunastoletnich starań, mających na celu powstanie tej trasy i realizacją zobowiązań powziętych przez rząd PiS. „To będzie droga nie tylko dla krakowian i mieszkańców aglomeracji krakowskiej, ale dla wszystkich, którzy z mozołem znoszą trud przejazdu przez Kraków i często tkwią tam w korkach” - wskazał Adamczyk i podkreślił, że dzięki zamknięciu obwodnicy miasta, kierowcy będą mieli alternatywę, czy skorzystać z jej południowej, czy północnej części.
Drogowcy zaczęli od wykarczowania i wyrównania terenu, a także od budowy tymczasowych dróg, po których będzie poruszał się ciężki sprzęt. Na miejscu trwają już prace archeologiczne. To bardzo skomplikowana budowa z kilku powodów. Teren jest bardzo trudny, wykopanych ma zostać ponad milion metrów sześciennych ziemi.
Na trasie powstanie też blisko 30 mostów i wiaduktów oraz 3 tunele, w tym ten najtrudniejszy, prawie 700-metrowy pod centrum podkrakowskich Zielonek. Problemy mogą być także z wykupem prywatnych działek, przez które ma przebiegać trasa. Jest na niej kilkadziesiąt działek rolnych, a także budynków mieszkalnych, które będzie trzeba zburzyć. Negocjacje z mieszkańcami trwają.
Budowa POK rozpoczyna się od najdłuższego – środkowego - odcinka o długości ponad 7 km, dla którego wojewoda małopolski wydał w czwartek zezwolenie na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Decyzja ma rygor natychmiastowej wykonalności, dzięki czemu wykonawca mógł od razu przystąpić do prac budowlanych. Zadanie to zakłada budowę drogi ekspresowej S52 posiadającej dwie jezdnie po trzy pasy ruchu od końca tunelu pod Zielonkami do węzła Mistrzejowice, który będzie łączył trasę z drogą ekspresową S7.
Zadanie zostało podzielone na trzy odcinki, przebiegające na terenie Krakowa oraz gmin Zielonki i Wielka Wieś. Odcinek pierwszy - od istniejącego węzła Modlnica do projektowanego węzła Zielonki o długości ok. 5 km – ma złożony wniosek o wydanie ZRID w marcu tego roku. Według zapowiedzi wojewody w najbliższym czasie nastąpi wszczęcie postępowania i kolejne działania zmierzające do jego wydania.
Na podobnym etapie procedowania znajduje się odcinek trzeci – od styku z projektowaną drogą ekspresową S7 o długości ok. 330 m wraz z budową łącznicy z węzłem Mistrzejowice.
Kontrakt jest realizowany w trybie „zaprojektuj i zbuduj”. Umowa z wykonawcą zadania, konsorcjum firm: tureckiej Gulermak i polskiej Mosty Łódź została podpisana przez krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w listopadzie 2018 r. Zgodnie z umową, od tego czasu wykonawca ma 47 miesięcy na opracowanie dokumentacji technicznej, uzyskanie niezbędnych zgód i zezwoleń oraz budowę drogi, przy czym do czasu realizacji nie wlicza się okresów zimowych w trakcie prowadzenia prac (tj. od 15 grudnia do 15 marca).
W ramach zadania zostanie zbudowana nowa droga ekspresowa o długości ok. 12,5 km od istniejącego węzła Modlnica (wraz z rozbudową tego węzła, do węzła Kraków Mistrzejowice, gdzie połączy się z planowaną drogą ekspresową S7. Obwodnica będzie mieć dwie jezdnie, a na każdej z nich po trzy pasy ruchu.
W ciągu trasy powstaną węzły drogowe Modlnica, Zielonki, Węgrzce, Batowice. Ze względu na gęstą zabudowę część drogi przebiegać ma tunelami - pod centrum Zielonek o długości 653 m, w Batowicach o długości 496 m, a także na obrzeżach Krakowa o długości 95 m. Zbudowanych zostanie też 27 obiektów inżynierskich i 25 km tzw. dróg zbiorczych, które - zdaniem drogowców - w zasadniczy sposób poprawią ruch lokalny na tych obszarach.
Nowy odcinek S52 połączy w jeden ciąg już istniejące i realizowane fragmenty obwodnicy Krakowa. Połączy wszystkie wyloty dróg krajowych (DK 79 i 94) po północnej stronie miasta z A4 i S7. Usprawni przemieszczanie się od strony zachodniej w kierunku północnym (Kielce, Warszawa), zachodnim (Katowice, Wrocław), wschodnim (Tarnów, Rzeszów) bez konieczności przejazdu przez zatłoczone miasto. Przejmie ruch tranzytowy, jak również część ruchu miejskiego, obecnie przechodzącego przez północną część miasta drogą DK 79. Według prognoz ruch na nowym odcinku przekroczy średnio 30 tys. poj./dobę już w roku 2025.
Obecnie obwodnica otacza Kraków z trzech stron: zachodniej (droga krajowa nr 94, droga ekspresowa S52 i autostrada A4), południowej (autostrada A4) oraz wschodniej (droga ekspresowa S7). Budowa północnej części pozwoli domknąć te trasy, dzięki czemu stolica Małopolski będzie posiadać pełną obwodnicę, tzw. ring.
Projekt jeszcze kilka lat temu wydawał się niemożliwy do realizacji. We wrześniu 2015 r. mówiliśmy o tym w Radiu Kraków:
Rząd sfinansuje trasę S7, nie będzie pieniędzy na północną obwodnicę Krakowa
Jak pisaliśmy, "w przeciwieństwie do wschodniej obwodnicy Krakowa - trasy S7, północna obwodnica miasta biegnąca przez gminę Zielonki nie ma szans na realizację. Minister Infrastruktury i Rozwoju Maria Wasiak skrytykowała pomysł budowy tej trasy ekspresowej. Minister Wasiak przypomniała, że formalnie obwodnica w takim przebiegu nie mogłaby trafić do rządowego programu finansowania dróg. - Jeżeli za pięć lat zastanawialibyśmy się nad finansowaniem tej obwodnicy, to powinniśmy się zastanowić nad przebiegiem bardziej omijającym miasto, niż to wynika z obecnego planu, tak żeby funkcjonalnie miała ona faktycznie charakter drogi krajowej, tranzytowej. Trudno tak duży ruch puszczać przez miasto - argumentowała minister. Zdaniem Marii Wasiak w rozładowaniu ruchu na północy Krakowa może pomóc zakończenie budowy wschodniej obwodnicy Krakowa i nowy odcinek S7 w stronę Warszawy."
Zgodnie z planem budowa północnej obwodnicy Krakowa ma zakończyć się w 2023 roku i kosztować prawie 1,5 mld złotych.
Tomasz Bździkot/PAP/sp
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
Komentarze (0)
Najnowsze
-
21:47
Szukasz jeszcze pomysłu na majówkę? Odwiedź mniej znane muzea Małopolski
-
20:15
Nie tylko Zakopane. Sądeckie uzdrowiska pełne turystów i atrakcji
-
19:55
Wisła nie wykorzystała swoich szans. Górą imienniczka z Płocka
-
19:43
Znikome zainteresowanie busami elektrycznymi do Morskiego Oka. Dyrekcja TPN: „Są dwa powody”
-
19:32
Nowy Dom Zdrojowy w Żegiestów-Zdrój ponownie otwarty
-
19:03
Majówka na wysokości – Jaworzyna Krynicka pełna odwiedzających
-
18:58
Kolorowe otwarcie parku wodnego w Krynicy-Zdroju – zabawa dla całych rodzin!
-
18:55
Wśród kwiatów... i historii. Dlaczego tak chętnie zwiedzamy to miejsce?
-
18:05
Giewont o wschodzie słońca? TPN przypomina: to teraz nielegalne!
-
17:52
Puchar Polski dla Legii Warszawa!
-
16:59
Zakopane - są miejsca, gdzie nie ma tłumów
-
16:46
W finale Pucharu Polski Legia walczy z Pogonią
-
13:30
Czarne dziury, ciemna materia i lot Uznańskiego. Fizyk wyjaśnia tajemnice kosmosu
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze