Najlepszym dokumentem tegorocznego rozdania festiwalowego bezdyskusyjnie został film „Dziecko z pyłu” Weroniki Milczewskiej. Tytuł uhonorowano m. in. Złotym Rogiem (Nagroda dla najlepszego filmu w Międzynarodowym Konkursie Filmów Dokumentalnych) oraz Złotym Lajkonikiem dla najlepszego pełnometrażowego filmu dokumentalnego. Reżyserka w swoim pełnometrażowym debiucie zabiera nas do Wietnamu, gdzie poznajmy Sanga – niechciane dziecko wojny, jedno z wielu, które w Wietnamie spłodzili amerykańscy żołnierze. Opowieść o spotkaniu z biologicznym ojcem jest u Milczewskiej zaproszeniem do głębokiego namysłu nad tożsamością.
Z największą liczbą nagród wyjechali z 65. KFF twórcy poruszającego dokumentu obserwacyjnego „Silver”. Reżyserka Natalia Koniarz i towarzyszący jej operator Stanisław Cuske zabierają widzów do wnętrza boliwijskiej góry. To tam mieści się kopalnia serbra, która daje i odbiera życie. - Bez tego metalu nie byłoby dzisiaj nowoczesnych technologii. Od czasów kolonialnych miliony ludzi zginęło w kopalniach srebra w boliwijskim Potosí. W XXI wieku nadal panują tam mordercze warunki pracy, z której zyski czerpią międzynarodowe korporacje. Dla mieszkańców tych okolic, również dla dzieci, kopalnie są całym życiem. Dokument bez upiększeń przedstawia ich codzienność pod ziemią i na powierzchni. Pozwala wniknąć do świata, w którym przetrwanie zależy od wyrąbanej w pocie czoła grudki szlachetnego metalu. Eksploatacji zasobów towarzyszy eksploatacja ludzi – a film wydobywa ich na chwilę z ciemności i zapomnienia. - piszą o filmie „Silver” autorzy programu 65. Krakowskiego Festiwalu Filmowego. Wśród przyznanych filmowi nagród znalazły się m.in. Srebrny Róg dla filmu o wysokich walorach artystycznych, Nagroda im. Macieja Szumowskiego za szczególną wrażliwość na sprawy społeczne i nagroda publiczności.
Najważniejsze nagrody przyznawane krótkometrażowym filmom fabularnym trafiły w ręce twórców filmu „Spójrz na dom swój”. Ukraiński reżyser i scenarzysta Artem Rachkelyuk kreśli w nim portret rodzeństwa, które po wybuchu rosyjskiej inwazji emigrowało do Polski. Samotnie: matka została w ojczyźnie, ojciec jest na froncie. Jak piszą organizatorzy zadaniem chłopaka jest opieka nad siostrą, ale jego myśli nieustannie uciekają w kierunku ojczyzny, a zwłaszcza do powołanego do wojska ojca. Podsłuchane rozmowy innych uchodźców i naiwne pytania Polaków pogłębiają rozterki Vlada, który w obliczu tęsknoty, poczucia odpowiedzialności i wyrzutów sumienia musi podjąć decyzję. Film zdobył Złotego Smoka - najważniejszą nagrodę w Międzyanrodowym Konkursie Filmów Krótkometrażowych oraz Złotego Lajkonika, przyznawanego najlepszej krótkometrażowej fabule w Konkursie Polskim.
Na uwagę zasługuje także nagrodzony Srebrnym Rogiem dla reżyserów filmu o tematyce społecznej „Tata” Liny Vdovii i Radu Ciornicuca. Reżyserka opowiada w pełnometrażowym filmie o swoim przemocowym niegdyś ojcu, który dziś stał się ofiarą współczesnego niewolnictwa w Europie. Najlepszym krótkometrażowym dokumentem - nagrodzonym Srebrnym Smokiem - ogłoszono film „Obywatel – Więzień” Hesama Eslamiego. Irański reżyser demaskuje mechanizmy cyfrowej inwigilacji. W Konkursie Polskim nagroda dla najlepszego krótkiego dokumentu powędrowała do Wojciecha Węglarza za „Bloodline”, czyli opowieść o samotnym żubrze na polsko-białoruskiej granicy. Kolejny Srebrny Smok to animacja Lei Favre „Polowanie”. Tytułowe polowanie na idealny kadr zmienia się tu w przejmującą opowieść o przemocy seksualnej. W Konkursie Polskim nagroda dla najlepszej animacji powędrowała do Darii Kopiec za „Basen albo śmierć złotej rybki” – surrealistyczny obraz parentyfuikacji. Tymczasem najlepszą międzynarodową krótkometrażową fabułą uznano film „O człowieku, który dzielił się swoim ciałem” Reina Maychaelsona. Nagrodę dla najlepszego dokumentu muzycznego otrzymał film Michael Mabbott i Lucah Rosenberg-Lee -" Inna droga Jackie Shane". W Konkursie Polskim przyznano ex aequo dwie nagrody dla długich dokumentów. Dlatego obok "Dziecka z pyłu" uhonorowano "Pasję według Agnieszki" Wojciecha Staronia.