Do tej pory Kraków nie miał takiej rowerowej nawigacji (rowerowego SIM). Pierwsza trasa, w ramach pilotażu, będzie oznakowana jeszcze w wakacje - to odcinek od Wawelu, przez rondo Matecznego, Kabel, do Bieżanowa, wraz z odnogą do Rżąki.
Zaczęło się od studium
Za projekt rowerowego SIM odpowiadają członkowie powołanego przez prezydenta, specjalnego zespołu ds. rozwoju infrastruktury rowerowej i urzędnicy Zarządu Transportu Publicznego, który wprowadza nowe oznaczenia zarówno w formie drogowskazów drogowych, tablic z nazwami ulic oraz oznaczeń przystanków i parkingów P+R. Teraz specjalne znaki pojawią się na infrastrukturze rowerowej.
Dla wielu użytkowników roweru sporym wyzwaniem jest odpowiedni wybór bezpiecznej drogi dojazdowej. W wielu miejscach powstała nowa infrastruktura, wiele miejsc jeszcze czeka na specjalnie opracowane rozwiązania. Podstawowym celem rowerowego SIM jest takie oznaczenie dróg, które pomoże użytkownikom w wybraniu najlepszej, najbezpieczniejszej drogi. Czyli takiej, która prowadzi po wydzielonej drodze rowerowej, ciągu pieszo-rowerowym lub – tam gdzie ich brakuje – po ulicy o możliwie najniższym natężeniu ruchu
- tłumaczy zastępca prezydenta Krakowa, Stanisław Mazur.
Chcemy sukcesywnie oddzielać rowerzystów od ruchu ogólnego i pokazywać, którędy najłatwiej dojechać do celu. Zaczęliśmy od zidentyfikowania najważniejszych tras rowerowych w mieście. Punktem odniesienia było dla nas studium podstawowych tras rowerowych, czyli przyjęty w 2019 roku dokument, który określa docelowy system dróg dojazdowych – z dzielnic najbardziej oddalonych – do centrum, a także tras łącznikowych. Na tej podstawie, ale bazując na funkcjonującej już infrastrukturze, wytyczyliśmy wraz z przedstawicielami organizacji społecznych 19 tras, z których każda otrzymała swój kolor i numer
- mówi Krzysztof Dąbrowa, członek zespołu rowerowego.
"Najlepszy obecnie możliwy wariant"
To system, który będzie ewoluował – chcemy, żeby te przebiegi zmieniały się wraz z tym, jak poprawiać się będzie infrastruktura rowerowa. Dziś zaproponowany przebieg to często najlepszy możliwy obecnie wariant, który w przyszłości, w zgodzie z długofalowymi planami inwestycyjnymi dla infrastruktury rowerowej, będzie się zmieniał na rzecz dróg, które będą lepsze i bezpieczniejsze dla użytkowników
- dodaje Krystian Banet, kierownik Działu Informacji Miejskiej i Pasażerskiej w Zarządzie Transportu Publicznego.
W ramach systemu rowerzyści otrzymają specjalne typy oznakowań, w tym kierunkowe z numerami tras i kierunkami przy wjeździe do danego węzła oraz niskie słupki kierunkowe o funkcji przypominającej. Dodatkowo, w ramach pilotażu, w kilku miejscach pojawią się także oznaczenia poziome, czyli malowane na asfalcie.
Na trasach znajdą się także oznaczenia pokazujące odległość do najważniejszych punktów na trasie, takich jak obiekty użyteczności publicznej czy charakterystyczne miejsca na mapie Krakowa. System uzupełniają tablice ostrzegawcze i objazdowe, które będą informowały o utrudnieniach na drodze, a w przypadku poważniejszych wyłączeń ruchu, o tym jak je omijać wybierając alternatywny przejazd.
Cały system bazować będzie na 19 (w przyszłości 20) wyznaczonych, numerowanych trasach, wśród których część pokrywać się będzie z dwoma międzynarodowymi szlakami EuroVelo 4 i EuroVelo 11 oraz Wiślaną Trasą Rowerową. Dla tych odcinków zadecydowano o tym, by numery tras pokrywały się z oznaczeniami europejskim i wyróżniały się kolorem pomarańczowym, zgodnym z oznaczeniami tras turystycznych. Uzupełnieniem systemu będą nośniki informacyjne, mapy, a w przyszłości także tablice witające, które zostaną umieszczone na wjazdach do Krakowa od głównych tras turystycznych.