Nie ma co narzekać - lepiej dobrze przygotować się do zadania, niż potem poprawiać, co jeszcze niedawno często zdarzało się już po odbiorze dróg dla rowerów (DDR). Wbrew pozorom budowa ścieżki to nie tylko wylanie asfaltu, tu obowiązują "Standardy techniczne i wykonawcze dla infrastruktury rowerowej Miasta Krakowa". Ten dokument wprowadził w 2018 roku Jacek Majchrowski, ówczesny prezydent Krakowa.
Co powstaje w Krakowie? Trwa lub zaraz się rozpocznie realizacja pięciu zadań, bardzo ważnych dla rozwoju ruchu rowerowego w mieście. Prace prowadzone będą na ul. Nawojki, Sławka, Jancarza, Brożka i na al. Pokoju. Gdzie jeszcze? Zajrzymy do planów:
- rozbudowa skrzyżowania ul. Raciborskiego z ul. Chałupnika oraz rozbudowa ul. Lotniczej wraz z budową przejścia podziemnego pieszo-rowerowego pod linią kolejową nr 100 łączącego ul. Lotniczą z ul. Raciborskiego
- przebudowa ul. Buszka – opracowanie dokumentacji projektowej (rozbudowa drogi + ścieżka rowerowa)
- budowa ścieżki pieszej łączącej ul. Kluczborską z ul. Bratysławską (chodnik+ ścieżka rowerowa)
- budowa ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż ulicy Korpala od skrzyżowania z ul. Anny Szwed-Śniadowskiej do ul. Korpala 24 – BO dzielnic edycja IX.
- zapewnienie ciągłości ruchu rowerowego wzdłuż ul. Prądnickiej na wysokości przystanku „Nowy Kleparz 09” i wykonie połączenia rowerowego przez park Kleparski – Program Budowy Ścieżek Rowerowych.
- budowa drogi dla rowerów wzdłuż lewego wału Wisły na odcinku od ul. Niepokalanej Panny Marii do Lasku Mogilskiego – Program Budowy Ścieżek Rowerowych
Sporo zadań to przygotowanie do inwestycji, czy opracowania dokumentacji projektowej:
- do budowy ścieżki rekreacyjnej pieszo-rowerowej Podgórze Duchackie – etap VIII wraz z rozbiórką i budową sieci infrastruktury technicznej – odcinek przejścia przez park w rejonie galerii Bonarka
- dla połączenia istniejącej infrastruktury pieszej i rowerowej na ul. Dobrego Pasterza i ul. Bohomolca z KST IV
- dla budowy przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na ul. Nowohuckiej
- dla budowy przejazdu rowerowego i przejścia dla pieszych wraz z sygnalizacją świetlną na ul. Półłanki
- dla ścieżki rowerowej łączącej istniejące ciągi rowerowe wzdłuż al. Powstańców Śląskich, Powstańców Wielkopolskich, ul. Wielickiej – węzeł SKA Podgórze
- dla przejazdów rowerowych na skrzyżowaniu ul. Brożka z ul. Lipińskiego
- dla kładki nad rzeką Prądnik (Lotnicza – Grunwaldzka)
- kładki pieszo-rowerowej wzdłuż mostu Nowohuckiego
- tunelowego przejazdu dla rowerów pod ul. Ofiar Dąbia
- budowy ścieżki rowerowej przez Park Kleparski od pętli tramwajowej „Kamienna” do ul. Prądnickiej (wzdłuż torów).
Na te wszystkie zadania Kraków wyda w tym roku 6,8 mln zł; niewiele, ale to jest etap, w którym infrastruktura powstaje jeszcze na papierze (co też oczywiście kosztuje).