Położony kilkaset metrów obok stary wiadukt jest bardzo wąski. Chcąc przez niego przejechać, trzeba przepuścić nadjeżdżające z naprzeciwka pojazdy i uważać by przypadkiem nie doszło do kolizji. Nowy wiadukt jest szeroki, ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Część mieszkańców mówiła, że na nową przeprawę czekała ponad 20 lat.
Wójt gminy Zielonki Bogusław Król przekonywał, że to długo wyczekiwana inwestycja. Zaznaczył, że ze starego wiaduktu autobusy nie mogły jechać na osiedle Piastów i dalej w kierunku Nowej Huty. To powodowało utrudnienia.
Wójt Zielonek zaznaczył również, że w przyszłości z nowego wiaduktu będzie można sprawnie też skręcić na powstającą obok północną obwodnicę Krakowa.
Minister infrastruktury Andrzej Adamczyk również tłumaczył dziś, że to strategiczne miejsce. W przyszłości powstanie tam zjazd na północną obwodnicę Krakowa: - Modernizacja takich dróg jest równie ważna. Nie tylko sieć dróg szybkiego ruchu, nie tylko te drogi najważniejsze, ale też te drogi gminne i powiatowe, drogi, którymi na co dzień udajemy się do pracy, do szkoły, na zakupy, do lekarza, do kościoła i wszędzie tam, gdzie prowadzą nas codzienne cele.
Wiadukt ma 45 metrów. W ramach inwestycji powstały także chodniki i trzy ronda - mówił mi dyrektor Zarządu Dróg Powiatu Krakowskiego Jacek Gryga: - Te ronda zostały wprowadzone, żeby bardziej płynnie, bezpieczniej połączyć tę inwestycję z istniejącym układem komunikacyjnym.
Inwestorem i koordynatorem budowy był Zarząd Dróg Powiatu Krakowskiego.
Dofinansowanie, jakie na inwestycję otrzymał powiat z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg (RFRD; wcześniej Funduszu Dróg Samorządowych) to ok. 25 mln zł. Całkowita wartość tego zadania to blisko 38 mln zł. Wkład powiatu krakowskiego to ponad 2 mln zł, miasta Krakowa to 8 mln zł, gminy Zielonki – 1,8 mln zł, gminy Michałowice – 1 mln zł.
Z RFRD w latach 2019-2022 dofinansowano ponad 1 tys. zadań z województwa małopolskiego o łącznej wartości ponad 955 mln zł. Umożliwiło to budowę, przebudowę lub remont ponad 1220 km dróg powiatowych i gminnych.
Rządowe wsparcie przyznano także na budowę trzech obwodnic w ciągach dróg wojewódzkich w Małopolsce. Łączne dofinansowane dla obwodnic Zielonek, Brzeszcz i Szczurowej to ok. 110 mln zł.
Od 2021 r. ze środków Funduszu są dofinansowywane zadania mające na celu wyłącznie poprawę bezpieczeństwa pieszych w obszarze przejść dla pieszych. Dzięki nim w województwie małopolskim realizowanych jest ponad 170 takich zadań.
W całym kraju w latach 2019-2022 wsparcie z RFRD uzyskało ponad 12 tys. zadań na drogach gminnych i powiatowych o łącznej długości ponad 18 tys. km. Na ten cel rząd przeznaczył ok. 13 mld zł. separatorów ruchu.