Fabuła spektaklu łączy w sobie elementy powagi i komizmu.
To opera, która prowokuje, zmusza do refleksji i stawia pytania o wartość sztuki w świecie rozrywki. Historia przedstawia konflikt ideałów z rzeczywistością, ludzką zdolność do transformacji i mechanizmy show-biznesu
- tłumaczy prof. Piotr Sułkowski, dyrektor Opery Krakowskiej.
Prolog pokazuje przygotowania do wieczoru artystycznego w rezydencji zamożnego mecenasa sztuki, który dla swoich gości zamówił dwa spektakle: poważną operę o mitologicznej Ariadnie oraz operę komiczną z udziałem trupy wędrownych aktorów. Z powodu ograniczeń czasowych mecenas nakazuje wystawić oba utwory jednocześnie. Artyści, początkowo oburzeni, muszą pójść na kompromis i odnaleźć się w nowej, absurdalnej dla nich sytuacji. Druga część przenosi nas na mityczną wyspę Naxos, gdzie tytułowa Ariadna rozpacza po rozstaniu z Tezeuszem. Pogrążoną w rozpaczy córkę króla Krety próbuje pocieszyć trupa komediantów oraz sam boski Bachus. Opera jest opowieścią o sztuce, jej wartości, zderzeniu różnych gatunków i artystów oraz o miłości i nadziei.
Jak mówi reżyser inscenizacji, Ido Ricklin, "Ariadna na Naxos" to dzieło, w którym zderzają się dwie sztuki performatywne: elitarna i popularna. Obydwa gatunki inspirują się nawzajem tworząc nową wartość.
"Ariadna na Naxos" to trzecia opera napisana przez Richarda Straussa razem z poetą Hugonem von Hofmannsthalem. Ich współpraca rozpoczęła się od ekspresjonistycznej "Elektry", dwa lata później stworzyli odmiennego, mozartowskiego z ducha "Kawalera srebrnej róży", kolejny projekt wyrósł zaś z inspiracji literackiej. Strauss napisał jednoaktową operę przeznaczoną do wystawienia po sztuce Moliera "Mieszczanin szlachcicem", którą właśnie przetłumaczył na niemiecki Hofmannsthal. Obecnie jednak najpopularniejszą wersją jest Ariadna z prologiem kreślącym metateatralną ramę dla przedstawienia.
Nad spektaklem w ramach kooperacji trzech teatrów operowych działała rzesza artystów i specjalistów. Przygotowali oni m.in. pięć tirów elementów scenograficznych, kostiumy z wykorzystaniem druku 3D oraz mechanizm umożliwiający wzniesienie artysty na wysokość 8 m nad sceną.
REALIZATORZY:
Kierownictwo muzyczne | José Maria Florêncio
Reżyseria | Ido Ricklin
Scenografia | Simon Lima Holdsworth
Kostiumy | Oren Dar
Choreografia, ruch sceniczny | Yoram Karmi
Wizualizacje | Yossi Yarom, Jonathan Karni
Światło | Adi Shimroni, Piotr Ropek
Multimedia | Tomasz Batko
Asystent reżysera | Anna Popiel
Asystent kierownika muzycznego | Joachim Kołpanowicz
Inspicjent | Agnieszka Sztencel, Justyna Jarocka-Lejzak
Pianiści-korepetytorzy solistów | Anna Marchwińska, Kristina Kutnik, Julia Kocjan, Tetiana Boilo, Joachim Kołpanowicz
Konsultacje językowe | Isabella Dobosz
Tłumaczenie libretta na tablicę świetlną | Dorota Sawka
OBSADA:
Primadonna/Ariadna | Hedwig Ritter, Natalia Rubiś
Tenor/Bachus | Rafał Bartmiński, Tomasz Kuk
Zerbinetta | Katarzyna Drelich, Hila Fahima
Kompozytor | Monika Korybalska, Ewa Menaszek
Nauczyciel muzyki | Ionut Pascu, Adam Szerszeń
Nauczyciel tańca | Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski
Arlekin | Michał Kutnik, Szymon Komasa
Truffaldino | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
Scaramuccio | Krzysztof Kozarek, Vasyl Grokholskyi
Brighella | Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski
Lokaj | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
Najada | Zuzanna Caban, Paula Maciołek
Driada | Agnieszka Cząstka-Niezgódka, Ewa Menaszek
Echo | Zuzanna Caban, Paula Maciołek, Iwona Socha
Oficer | Jarosław Bielecki, Adam Sobierajski, Adam Zdunikowski
Perukarz | Sebastian Marszałowicz, Wołodymyr Pańkiw
Majordomus | Itay Tiran (nagranie)
Czy i tym razem doczekamy się happy endu w starym dobrym stylu? Opera Krakowska zaprasza na spektakle Ariadna na Naxos 17, 18, 19, 24, 25 i 26 października.
Więcej informacji o spektaklu i biletach TUTAJ.