Reżyser analizuje i podważa wykreowany przez Mickiewicza obraz szlacheckiego świata. Pyta o nieobecnych w narodowej epopei chłopów, czy o stosunek pisarza do kobiet. - Współczesna lektura tego tekstu może przynieść zaskakujące odkrycia - mówi Klemm.
Pan Tadeusz już w tytule jest wyraźnie poświęcony historii szlachty; opowiada przecież historię ostatniego szlacheckiego zajazdu. Epopeja narodowa zdaje się w ogóle nie zauważać innego świata. Dla kogo jest więc pisana? Co my – współcześni – mamy właściwie wspólnego z historią wiecznie kłócących się szlachciców; historią, która kończy się kontraktowym ślubem czternastoletniej dziewczynki z tytułowym „Panem”? Czego dziś tak naprawdę ta historia uczy? I właściwie o czym jest? Mamy ją podziwiać czy nienawidzić? - pyta dramaturg spektaklu Tomasz Cymermann.
A w roli Pana Tadeusza - aktor z Ukrainy Vitalik Hawryla.
Adam Mickiewicz
PAN TADEUSZ
reż. Wojtek Klemm
Premiera 10 października 2025 r., Duża Scena
Obsada: Agnieszka Judycka – Cappuccino, Karolina Kamińska, Marta Konarska, Natalia Strzelecka,
Tomasz Augustynowicz, Mateusz Bieryt, Vitalik Havryla (gościnnie), Marcin Kalisz,
Tomasz Międzik, Marcin Sianko, Wojciech Skibiński, Tomasz Wysocki
Reżyseria: Wojtek Klemm
Opracowanie tekstu, dopisane sceny: Sandra Szwarc
Opracowanie tekstu, dramaturgia: Tomasz Cymerman
Scenografia: Magdalena Gut
Kostiumy: Mirek Kaczmarek
Reżyseria świateł: Michał Grabowski
Multimedia: Natan Berkowicz
Muzyka: Ola Rzepka
Choreografia: Anna Maria Krysiak
Asystent reżysera: Szymon Król
Asystentka kostiumografa: Natalia Zabdyr-Jamróz
Asystentka producenta: Maria Janik
Inspicjent: Anna Wójcicka
Producent: Bartosz Jelonek