Jak poinformował w poniedziałek ZTP, w postępowaniu przetargowym złożono dwie oferty, z których wybrana została propozycja firmy Art & Bikes Maria Przedpełska-Najder z Torunia, której rower elektryczny kosztuje blisko 10,5 tys. zł brutto.

Według zapowiedzi, jeśli nie zostanie złożone odwołanie do wyniku przetargu, to najwcześniej za 10 dni Zarząd Transportu Publicznego w Krakowie będzie mógł podpisać umowę na dostawę rowerów.

Łączna cena zamówienia podstawowego, w którego skład wchodzi 250 rowerów to ponad 2,6 mln zł brutto. Jednoślady elektryczne mają zostać dostarczone do Krakowa w terminie do 120 dni od momentu podpisania umowy.

Dodatkowo ZTP ma możliwość skorzystania z prawa opcji do zakupu kolejnych od 100 do 250 rowerów od tego samego producenta w tej samej cenie. Na dostawę dodatkowej partii rowerów wykonawca będzie miał już 90 dni. Jeśli miasto skorzysta z opcji, to łącznie za 500 pojazdów zapłaci 5,227 mln zł brutto.

Zgodnie z planami rowery elektryczne znajdą się w ofercie pierwszej w Polsce długoterminowej miejskiej wypożyczalni jednośladów działającej pod nazwą LajkBike.

System będzie oparty na abonamencie miesięcznym płaconym przez jego uczestników – pożyczony rower w tym czasie będzie do wyłącznego użytku przez osobę posiadającą abonament.

W propozycji ZTP cena abonamentu miesięcznego za wynajem roweru elektrycznego wynosi 79 zł. Rower tradycyjny w abonamencie ma kosztować 29 zł.

Wypożyczalnia rowerów zwykłych i elektrycznych działających w systemie długoterminowym ma się pojawić w miejsce zlikwidowanego z końcem 2019 r. systemu roweru miejskiego. Zdaniem ZTP długoterminowy wynajem roweru jest usługą sprawdzoną w krajach Europy zachodniej.

Kraków był pierwszym polskim miastem, które w 2008 r. uruchomiło system rowerów miejskich. Pierwszy system pod nazwą KMK Bike zastąpiło w 2016 r. Wavelo. System liczył ponad 160 stacji i przeszło 1,5 tys. jednośladów w całym mieście.

Z końcem 2019 r. operator systemu – firma BikeU - zerwał umowę z miastem na prowadzenie wypożyczalni. Przegrała ona konkurencję ze zdobywającymi coraz większą popularność komercyjnymi wypożyczalniami elektrycznych hulajnóg.