Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Jak przekonać nieprzekonanych do szczepień?

W całym kraju przynajmniej pierwszą dawką szczepionki przeciwko COVID-19 zaszczepionych jest 48% Polaków. W Małopolsce w pełni zaszczepionych jest niespełna milion 375 tysięcy osób, ale zainteresowanie szczepieniami z tygodnia na tydzień spada. Jak przekonać tych nieprzekonanych?

fot: Pixabay

Zadanie jest niezwykle trudne, bo do tej pory próbowano już wielu rozwiązań.
Na początku szczepień ruszyła specjalna kampania z udziałem sportowców i aktorów. Teraz mamy loterię szczepienną, do  szczepień zachęcają  także proboszczowie. Pomagają strażacy, a nawet koła gospodyń wiejskich.  Mamy weekendowe akcję szczepień, którym towarzyszą różne wydarzenia. Ostatnio szczepiono na Festiwalu Rosołu w Gdowie, ale wciąż jest grupa osób, która w tym roku na  szczepienie się nie wybiera:
Część Małopolan twierdzi, że należy wprowadzić przywileje dla osób zaszczepionych, inni proponują rozszerzenie akcji promujących szczepienia, zwłaszcza wśród młodzieży:
Gdyby spojrzeć na inne Państwa Unii Europejskiej, tam również pojawia się podobny problem.
W Czechach do szczepień zachęca się dwoma dodatkowymi dniami urlopu, we Włoszech zaszczepieni w gratisie otrzymują lody, a nawet sos pomidorowy. W Serbii już maju do szczepień zachęcano pieniędzmi. Oferowano równowartość 25 euro. Ale zdaniem krakowian ta ostatnia forma promocji szczepień w Polsce by się nie sprawdziła:
Ale  jeśli edukacja nie pomaga, może warto skorzystać ze sposobów wykorzystywanych przez sprzedawców i specjalistów od marketingu
W Stanach Zjednoczonych badania przeprowadzono na grupie blisko stu tysięcy osób, a wyniki zostały opublikowane przez popularnonaukowy magazyn Nature. Okazuje się, że najskuteczniejszą formą zachęty były spersonalizowane SMS-y. Krótkie wiadomości tekstowe takie jak: "odbierz swoją dawkę już dziś" oraz "szczepionka została ci właśnie udostępniona" zwiększyły liczbę zainteresowanych.
Poskutkowało  klasyczne wezwanie do działania - tak zwane call to action - mówi Urszula Podraza - specjalista do spraw komunikacji:"element personalizacji, magiczne słowo TWOJA szczepionka. Ten trend jest bardzo popularny w marketingu i na dodatek świadomość, że jak czegoś nie zrobię, to coś stracę"
Ale oprócz zachęcania do szczepień, rząd deklaruje także monitoring zachowań antyszczepionkowców w internecie i kary dla hejterów -na przykład osób grożących w sieci lekarzowi. To duży problem - przekonywał  na antenie Radia Kraków  Maciej Myśliwiec  -  socjolog i specjalista od mediów społecznościowych: "widzimy ogrom nieprawdziwych informacji, które mają wzbudzić niepokój u osób, które chciałyby się zaszczepić"
Cały czas wracają też dyskusje, czy szczepienia przeciwko covid-19 powinny być obowiązkowe. Za ich wprowadzeniem jest między innymi burmistrz Wieliczki Artur Kozioł: "teraz jak jest rozluźnienie, łatwiej jest powiedzieć - a, nie szczepię się, ale jeśli przypomnimy sobie poprzedni rok i ile osób umierało, to jakby zniknęło całe miasto" a nawet więcej niż cała gmina - bo do tej pory w Polsce z powodu covid-19 zmarło ponad 75 tysięcy osób.
Rząd do tej pory nie wydał jednak jednoznacznej deklaracji, czy obowiązkowowe szczepienia zostaną wprowadzone, czy też nie.
A może warto odwołać się do patriotyzmu i wspólnych wartości? Dziś o godzinie 19 na Małym Rynku odbędzie się 77. Krakowska Lekcja Śpiewania. W trakcie wydarzenia będzie można się zaszczepić w specjalnie przystosowanym do tego autobusie.

To na koniec, jeszcze garść statystyk. Na całym świecie odnotowano już ponad 200 milionów przypadków zachorowań na koronawirusa. Zmarło 4 miliony 260 tysięcy osób
Autor:
Bartłomiej Bujas

Opracowanie:
Beata Penderecka

Wyślij opinię na temat artykułu

Najnowsze

Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy

Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.

Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres opinie@radiokrakow.pl

Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na  Facebooku  oraz  Twitterze

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię