Kolejne kilkunastometrowe segmenty były osobno przygotowywane i betonowane. Po stężeniu betonu każdy - ważący nawet 760 ton - element wysuwano za pomocą siłowników na podpory estakady. Dziś udało się zakończyć te prace na jednej z jezdni w kierunku Warszawy.
To 915 metrów nowej jezdni, która waży prawie 27 tysięcy ton. W przyszłym tygodniu planujemy zakończyć przesuwanie drugiej nitki – tym razem od strony Warszawy w kierunku Nowej Huty i dalej autostrady A4. Tam mamy ponad 940 metrów i ponad 25 tysięcy ton. Kiedy to skończymy, konstrukcja estakady będzie gotowa
- wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Węzeł Mistrzejowice - strategiczne połączenie
Estakada w Mistrzejowicach jest głównym elementem powstającego węzła, gdzie połączą się trasy ekspresowe S7 i S52 - północna obwodnica Krakowa. To kluczowy fragment czwartej obwodnicy miasta.
Zostaje nam rok na prace wykończeniowe związane z tym obiektem i całym węzłem. W drugiej połowie przyszłego roku planujemy go udostępnić. To zakończy budowę zarówno trasy S7, jak i pełnego przebiegu ringu krakowskiego
- dodaje Michna.
Trasa S7 Widoma - Kraków
W grudniu oddano kierowcom do użytku 13,3 km odcinek S7 od węzła Widoma do Mistrzejowic. W budowie jest kolejnych 5 km od Mistrzejowic do węzła Nowa Huta. Na tym krótkim fragmencie powstanie aż 29 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i estakad. Dla porównania, na dłuższym odcinku Widoma – Mistrzejowice jest ich 34.
Budowa wymagała przełożenia licznych instalacji – wodnych, gazowych, kanalizacyjnych, teletechnicznych i ciepłowniczych, a także sieci energetycznych. Trasa koliduje również z liniami kolejowymi i tramwajowymi. Powstały więc dodatkowe wiadukty dla komunikacji miejskiej.
Jeszcze w tym roku kierowcy pojadą 2-kilometrowym odcinkiem między węzłami Grębałów i Nowa Huta. Z kolei otwarcie węzła Mistrzejowice planowane jest na drugą połowę 2026 roku.
Inwestycja z unijnym wsparciem
Budowa S7 w Krakowie to inwestycja warta prawie 1,7 mld zł. Projekt otrzymał ponad 955 mln zł dofinansowania ze środków unijnych – z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko oraz Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Za realizację odpowiada konsorcjum firm Gulermak i Mosty Łódź.