Dopiero w czwartek obsługa SCT zostanie formalnie przekazana w ręce Zarządu Dróg Miasta Krakowa i dopiero wtedy miejska jednostka będzie mogła zacząć przyjmować zgłoszenia od mieszkańców.
Wszyscy ci, którzy złożą potrzebne dokumenty przed końcem grudnia, a których nie zdążą rozpatrzyć urzędnicy przed wejściem SCT w życie, będą mogli poruszać się w strefie bez konsekwencji.
Mowa o nawet stu tysiącach wniosków od krakowian, których auta nie spełniają określonych norm.
Dziesiątki skarg i ryzyko uchylenia przepisów
Strefa Czystego Transportu zacznie obowiązywać 1 stycznia. Już dwa tygodnie później w Wojewódzkim Sądzie Administracyjnym w Krakowie odbędzie się rozprawa dotycząca SCT. To pokłosie kilku skarg na uchwałę rady miasta, która została podjęta w czerwcu tego roku. SCT zaskarżył wojewoda małopolski Krzysztof Klęczar.
Do WSA spłynęła też skarga od gminy Skawina i posła PiS Andrzeja Adamczyka, byłego ministra infrastruktury. Na początku listopada swój sprzeciw zgłosiła po raz kolejny gmina Liszki. Tamtejsi radni chcą rozpocząć prace nad własną strefą czystego transportu i podjęli w tej sprawie uchwałę kierunkową. Wójt Liszek podchodzi do sprawy z dystansem, ale radni argumentują: jeśli Kraków wprowadzi ograniczenia dla mieszkańców Liszek, to Liszki mogą wprowadzić ograniczenia dla mieszkańców Krakowa.
Jak będzie można zapłacić za wjazd do SCT?
Będą dostępne płatności elektroniczne - np. BLIK oraz karty płatnicze. Dodatkowo ZDMK przygotowuje i aktualizuje parkomaty, które jednostka ma w rezerwie. Urządzenia zostaną dostosowane do obsługi opłat za wjazd do SCT i ustawione za granicami strefy. Parkomaty będą przyjmować zarówno płatności elektroniczne, jak i gotówkę.
Zasady Strefy Czystego Transportu w Krakowie
Strefa Czystego Transportu w Krakowie obejmie większość miasta. Mowa o wszystkich terenach wewnątrz tak zwanej czwartej obwodnicy, której granicami są autostrada A4 oraz drogi ekspresowe S7 i S52. Przyjezdni, których samochody nie spełnią norm, będą mogli wjechać do Krakowa za opłatą.
Do SCT w Krakowie wjadą: samochody benzynowe spełniające co najmniej normę Euro 4 lub wyprodukowane od 2005 r. i samochody z silnikiem Diesla mające co najmniej normę Euro 6 lub wyprodukowane od 2014 r. (od 2012 r. dla ciężarówek i autobusów).
Kierowcy spoza Krakowa, których samochody nie spełniają norm SCT, będą musieli zapłacić za wjazd do miasta – stawka godzinowa to 2,5 zł, dzienna 5 zł w 2026 r., 15 zł w 2027 r., a abonament miesięczny – 100 zł w 2026 r., 250 zł w 2027 r., 500 zł w 2028 r.
Mieszkańcy Krakowa, którzy kupili samochód przed wejściem w życie uchwały (tj. siedem dni od dnia publikacji uchwały w dzienniku urzędowym województwa małopolskiego - PAP) będą zwolnieni z zasad SCT i będą mogli użytkować swoje pojazdy tak długo, jak zechcą. Jednak pojazdy zakupione po wejściu w życie uchwały będą musiały spełniać wymogi SCT.
Jakie poprawki wprowadzono do Strefy Czystego Transportu, jakie odrzucono?
Radni PiS złożyli poprawki, łagodzące przepisy. W czerwcu zostały one jednak odrzucone w toku głosowania. PiS proponowało, aby strefa obowiązywała tylko w Starym Mieście, ponieważ – jak uzasadniało – taki obszar można realnie kontrolować. Radni przywoływali informacje medialne o tym, że jedynie cztery samochody straży miejskiej mają pilnować przestrzegania SCT.
PiS bezskutecznie postulowało również zmniejszenie wymogów norm Euro dla pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 ton. Domagało się, by do SCT mogły wjeżdżać pojazdy benzynowe z normą przynajmniej Euro 3 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2000 r oraz diesle z normą przynajmniej Euro 4 lub wyprodukowane nie wcześniej niż w 2006 r.
Odrzucona została również poprawka Grzegorza Wojciecha Stawowego (KO) łagodząca przepisy dla diesli. Radny chciał, aby do SCT wjeżdżały diesle, spełniające normę emisji spalin co najmniej Euro 5.
Przyjęta została za to poprawka radnego Grzegorza Stawowego (KO) o zobowiązaniu prezydenta miasta do poinformowania indywidualnie każdego gospodarstwa domowego o zasadach SCT.
Zgodnie z przyjętą uchwałą, przepisy o SCT nie dotyczą m.in. pojazdów pacjentów placówek medycznych (po wcześniejszym zarejestrowaniu w systemie SCT), osób niepełnosprawnościami, pojazdów zabytkowych.