Jakubowski twierdził, że Kocurek nie mieszka na terenie Krakowa, a w miejscowości Baranówka w gminie Kocmyrzów-Luborzyca. Miał to ustalić prywatny detektyw, którego wynajął Jakubowski.
- Abstrahując od wniosku, który może złożyć każdy obywatel, bo żyjemy w kraju demokratycznym, no to jednak metody dookoła tego wniosku, czyli wynajmowanie jakichś zbirów, którzy chodzą za człowiekiem i go nagrywają, to są metody, które jeszcze do tej pory chyba w samorządzie krakowskim na pewno, a być może nawet w Polsce jeszcze nie miały miejsca - komentował w trakcie sesji Bartłomiej Kocurek.
Komisja skarg i wniosków uznała za niezasadny wniosek o wygaśnięcie mandatu Kocurka po przeanalizowaniu wyjaśnień otrzymanych od radnego, opinii prawnej od eksperta zewnętrznego dr hab. Stefana Płażka – adiunkta w Katerze Prawa Samorządu Terytorialnego UJ.
W argumentacji komisja zwróciła uwagę na brak przesłanek określonych w art. 383, par. 1, pkt 2 ustawy Kodeks wyborczy z 2011 – zgodnie z nim wygaśnięcie mandatu radnego następuje w przypadku utraty prawa wybieralności lub nieposiadania go w dniu wyborów.
Radny Kocurek w oświadczeniu przedstawionym komisji podkreślił, że od urodzenia stale zamieszkuje w Krakowie, tu jest zameldowany, pracuje, płaci podatki, ma bierne prawo wybieralności. Jak zaznaczył, jakiekolwiek inne adresy jego przebywania w ostatnich latach nie były stałymi miejscami zamieszkania i nigdy nie wiązały się z zamiarem stałego pobytu w nich, a były wymuszone sytuacją osobistą jego najbliższych.
Odnosząc się do wniosku agencji detektywistycznej, że mieszka w gminie Kocmyrzów-Luborzyca, poinformował, że od 2020 r. wraz z żoną są współwłaścicielami domu w budowie. W wolnym czasie, zwłaszcza w lecie, wykańczają go metodą gospodarczą.
Prawnik z UJ w opinii powołując się na Kodeks wyborczy przypomniał, że „stałe miejsce zamieszkania to zamieszkanie w określonej miejscowości pod oznaczonym adresem z zamiarem stałego pobytu”. Istotna jest też definicja adresu zamieszkania, którym – zgodnie z Kodeksem wyborczym – jest adres pod którym osoba aktualnie zamieszkuje i jest ujęta w Centralnym Rejestrze Wyborców w stałym obwodzie głosowania zgodnie z adresem zameldowania na pobyt stały. Ekspert wskazał jednak na nieprecyzyjność przepisów prawa. Np. Kodeks cywilny „miejscem zamieszkania” osoby fizycznej określa miejscowość, w której osoba przebywa z zamiarem stałego pobytu.
„Orzecznictwo (…) jest w zasadzie zgodne co do tego, że przemijająca przerwa w stałym zamieszkaniu nie powoduje, iżby musiało być ono zmieniane oraz nie daje podstaw do uznania, że zmienił się zamiar stałego zamieszkania. I równocześnie to orzecznictwo nie wskazuje ściśle, ile maksymalnie przerwa taka może trwać (…)” – czytamy w opinii prawnika z UJ.
Rada Miasta podparła się sprzyjającą politykowi opinią prawną, która podważała ustalenia wnioskodawcy. Mimo wątpliwości ze strony opozycji wymagana większość - czyli 23 radnych - stanęła po stronie Kocurka. 8 osób chciało wygaszenia jego mandatu, a 5 osób w ogóle nie wzięło udziału w głosowaniu.
Rada Miasta Krakowa liczy 43 radnych. Większość tworzą kluby Koalicji Obywatelskiej – 20 radnych oraz Nowej Lewicy – czworo radnych. Mniejszościowy klub PiS ma 12 przedstawicieli, a Kraków dla Mieszkańców – siedmioro.