Radio Kraków
  • A
  • A
  • A

Kościół katolicki 15 sierpnia obchodzi uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny

  • Anna Kluz- Łoś
  • date_range Wtorek, 2023.08.15 09:15 ( Edytowany Wtorek, 2023.08.15 11:26 )
Święto Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny obchodzono w Kościele od przełomu V i VI wieku pod nazwą Zaśnięcia Bogurodzicy, czyli Koimesis. Wielowiekową wiarę Kościoła w formie dogmatu ogłosił dopiero papież Pius XII w 1950 r.

Dziś święto Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny zwane popularnie w Polsce Matki Bożej Zielnej. To także  święto pani Korzennej w Czechach, Kwietnej w Niemczech, Żytniej w Estonii. W tradycji ludowej święci się zioła i kwiaty, a także plony. To święto bardzo uniwersalne — mówi ks. dr Dariusz Raś — proboszcz Bazyliki Mariackiej, w której dziś odbywa się odpust ku czci patronki.

To teologia patrzenia w Niebo. W litanii do Wszystkich Świętych Maryja występuje jako pierwsza i jej życiorys nas zaprasza do Nieba. Dlaczego takie piękne nazwy mamy w tych różnych językach naszych sąsiadów i naszym - „zielna”. W tej legendzie jest również przekaz o tym, że kiedy Matka Boska odeszła, to bardzo pięknie pachniało. Co więcej, wydaje się, że w teologii tej wschodniej Matka Boża usypia na łożu pełny kwiatów.

W ołtarzu Wita Stwosza jest zawarta cała historia Maryi, z główną sceną Zaśnięcia Matki Bożej — dodaje proboszcz Bazyliki Mariackiej w Krakowie.

Wit Stwosz miał kogoś, kogo nazwalibyśmy teologiem ołtarza. Od predelli, Drzewa Jessego, które jest najniżej poprzez spotkanie w Jerozolimie i na stojąco prawie wszyscy tańczą wokół Mari, która usypia w rękach św. Jakuba po przywitanie w Niebie aż w końcu koronację. Te rzeczy dzieją się trochę jednocześnie, bo w teologii czas jest inny. Śmierć to nie koniec, że może być zaśnięcie, które mija w jednej sekundzie, bo po drugiej stronie na nas czekają.

W uroczystość Wniebowzięcia Najświętszej Maryi Panny, w parafii Mariackiej obchodzony jest odpust parafialny. Po sumie o 12 przed Bazyliką zbiera się barwny korowód z Bronowic (dawnej wsi podkrakowskiej, dziś dzielnicy miasta), który przejdzie na Mały Rynek, gdzie poświęcone zostaną przyniesione bukiety z ziół i kwiatów.  

W konstytucji apostolskiej Munificentissimus Deus (Najszczodrobliwszy Bóg) 1 listopada 1950 r. papież Pius XII ogłosił dogmat, który stwierdzał, że "Niepokalana Bogarodzica zawsze Dziewica Maryja po zakończeniu swojego ziemskiego życia została z ciałem i duszą wzięta do niebieskiej chwały".

"Gdy zepsucie obyczajów grozi zagładą blasków cnoty i zgubą wielu istnieniom ludzkim, niechaj w ten okazały sposób oczom wszystkich jawi się w pełnym świetle, jak wzniosły jest kres przeznaczenia naszej duszy i ciała" - wskazał papież nawiązując tym samym do tragedii II wojny światowej.

Zastrzegł także, że "gdyby ktoś, nie daj Boże, dobrowolnie odważył się temu cośmy określili (dogmat - PAP) przeczyć, lub o tym powątpiewać, niech wie, że odstąpił zupełnie od wiary Boskiej i katolickiej".

Dogmat o Wniebowzięciu Najświętszej Maryi Panny nie mówi jednak nic na temat śmierci Maryi. Kwestię tę podjął dopiero papież Jan Paweł II w katechezie 25 czerwca 1997 r. Opowiedział się wówczas za tezą, że Maryja, podobnie jak każdy człowiek umarła, a następnie została przez Jezusa wskrzeszona, czyli dostąpiła zmartwychwstania z ciałem i duszą i została wzięta do nieba.

"Choć Kościół głosi, że Maryja została zachowana od grzechu pierworodnego na mocy szczególnego przywileju Bożego, nie znaczy to, że otrzymała Ona również cielesną nieśmiertelność" - powiedział papież. Zaznaczył, że "matka nie jest większa od Syna, który przyjął śmierć, nadając jej nowe znaczenie i przemieniając ją w narzędzie zbawienia". Dodał, że "przejście do innego życia było dla Maryi dojrzewaniem łaski w chwale, toteż w tym właśnie przypadku można było pojmować śmierć jako +zaśnięcie+".

Treść ogłoszonego przez Piusa XII dogmatu potwierdziła wielowiekową wiarę Kościoła. Święto Wniebowzięcia Matki Bożej obchodzone było bowiem już na przełomie V i VI wieku pod nazwą Zaśnięcie Bogurodzicy, czyli Koimesis. W Ogrodzie Oliwnym wzniesiona nawet świątynię ku czci "Zaśnięcia Matki Bożej".

Tradycja Wschodnia do dziś uznaje, że Maryja przeszła przez bramę śmierci (zasnęła w Panu) i dopiero po tym została wzięta z ciałem i duszą do nieba. Cerkiew Prawosławna świętuje, bowiem trzy fakty: śmierć - zaśnięcie Matki Bożej, jej zmartwychwstanie i następujące po nim wniebowzięcie. W związku z tym, według słów biskupa Łazarza (Puhalo), nie mówi się, że chrześcijanin "umiera", tylko "udaje się na spoczynek" lub "zasypia", ponieważ "śmierć jest tylko chwilą, po której każdy człowiek wstaje"

W Kościele Zachodnim święto obchodzono od VII wieku pod nazwą Wniebowzięcia.

W tradycji ludowej, 15 sierpnia obchodzone jest święto "Matki Bożej Zielnej" - nazywane też "Matką Bożą Zielną". Są dwa tłumaczenie tego zwyczaju. Jeden związany z apokryfami, czyli niekanonicznymi księgami, według których św. Tomasz po Wniebowzięciu wszedł do grobu, gdzie miało spoczywać ciało Maryi i zobaczył tam jedynie kwiaty i zioła. Natomiast druga tradycja, tłumaczy, że kwiaty i zioła są symbolem Matki Bożej, która jest najpiękniejszym owocem ziemi.

Zgodnie z tradycją, 15 sierpnia w Polsce w dowód wdzięczności Bogu za zebrane plony przynosi się do kościoła bukiety złożone ze zbóż, warzyw, owoców, kwiatów i ziół, które na zakończenie liturgii są święcone przez kapłana.

Źródło:
Polska Agencja Prasowa

Autor:
Anna Kluz- Łoś

Opracowanie:
Agata Ciechanowska

Wyślij opinię na temat artykułu

Komentarze (0)

Brak komentarzy

Dodaj komentarz



Zobacz także

Kontakt

Sekretariat Zarządu

12 630 61 01

Wyślij wiadomość

Dodaj pliki

Wyślij opinię