Rower elektryczny – jak jest zbudowany?
Chociaż na pierwszy rzut oka rowery elektryczne nie różnią się od tradycyjnych jednośladów, w ich wnętrzu kryje się zmyślny mechanizm napędowy, który znacznie ułatwia pokonywanie nierównych terenów i męczących podjazdów na wzniesienia. Mimo to należy pamiętać, że mechanizm ten nie wykonuje całej pracy za rowerzystę. Co więc kryje w sobie e-bike?
Akumulator
Podstawowym elementem składowym każdego e-bike’a jest odporny na wysokie temperatury i niesprzyjające warunki atmosferyczne akumulator. Zazwyczaj stosuje się warianty żelowe lub litowo-jonowe, przy czym te drugie cieszą się większym uznaniem ze względu na wytrzymałość i efektywność.
W zależności od danego modelu czas ładowania może wynosić od 2 do 10 godzin, a jedno ładowanie pozwala na pokonanie 20-150 kilometrów. Warto zwrócić uwagę także na żywotność akumulatora: najlepiej wybierać jednoślady wyposażone w baterię o żywotności ponad 500 cykli ładowania.
Silnik
Jeżeli chodzi o silnik, jest on najczęściej montowany w przednim lub tylnym kole, lecz w sprzedaży z łatwością można znaleźć modele z silnikiem zamontowanym przy korbie. To optymalne rozwiązanie zapewniające równomierne rozłożenie ciężaru, dlatego zwykle rowery elektryczne o tym typie konstrukcji wykorzystuje się do jazdy po trudnym terenie.
Podczas pedałowania silnik uruchamia się, wspomagając rowerzystę. Im większa prędkość, tym słabsze jest napędzanie, ponieważ maksymalna prędkość, do jakiej może rozpędzić się rower elektryczny, wynosi 25 km/h/. Z kolei maksymalna moc silnika nie może przekroczyć 250 W.
Jednostka sterująca
Ta część mechanizmu jest montowana na kierownicy, aby zapewnić użytkownikowi szybki i bezproblemowy dostęp. Z jej pomocą można zmieniać ustawienia silnika, na przykład te dotyczące trybu pracy. Wysokiej jakości rowery elektryczne posiadają także wbudowany licznik przebytych kilometrów oraz prędkościomierz.
Jak działa rower elektryczny?
Mechanizm wykorzystywany podczas produkcji rowerów elektrycznych działa na zasadzie wspomagania: silnik uruchamia się jedynie wtedy, gdy rowerzysta pedałuje. Oczywiście możliwa jest także jazda bez wspomagania, na przykład wtedy, gdy akumulator całkowicie się rozładuje.
Ważną rolę odgrywają także zamontowane w konstrukcji roweru czujniki oraz kontroler. Nieustannie analizują prędkość roweru, dopasowując do niej odpowiednią moc silnika, a co za tym idzie, moc wspomagania. Należy pamiętać, że po osiągnięciu przez pojazd 25 km/h, wspomaganie silnikiem jest stopniowo wyłączane.
Komu sprawdzi się rower elektryczny?
Dodatkowe udogodnienie w postaci wspomagania jazdy sprawia, że rower elektryczny to doskonały środek transportu zwłaszcza dla osób starszych lub tych, którzy wracają do formy po kontuzji. To także ciekawa alternatywa dla miłośników jazdy rekreacyjnej, którzy chcą cieszyć się krajobrazem bez nadmiernego wysiłku.