Jakie czynniki wpływają na cenę za witrynę?
Nie ma uniwersalnego cennika budowy stron internetowych. Wszystko zależy od następujących zmiennych:
- Rodzaj strony – wizytówka firmowa z podstronami, one page, sklep WWW, serwis informacyjny, blog czy inna witryna?
- Oprogramowanie, na jakim ma być strona - jeśli ma to być popularny system CMS, np. WordPress czy Drupal, realizacja będzie tańsza niż w przypadku budowania od zera autorskiego rozwiązania dostosowanego w 100% do Twoich potrzeb. To samo dotyczy korzystania z frameworków, takich jak te – https://smartbees.pl/blog/react-js. Dzięki nim wykonawca przyspiesza pracę i dba o jakość, co może przełożyć się na niższy koszt realizacji.
- Zakres zlecenia - czy firma ma wykonać wyłącznie projekt witryny zgodnie z przygotowanymi przez Ciebie informacjami, czy jednak ma sama opracować, jak powinna wyglądać strona, która będzie realizować Twoje cele? Czy cena obejmuje również przygotowanie treści do serwisu?
- Doświadczenie wykonawcy – specjaliści, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z projektowaniem stron dla klientów, zazwyczaj mają niższe stawki od tych, którzy zrealizowali już dziesiątki zleceń. Oczywiście, może to się przekładać na jakość realizacji.
- Funkcje– rozwiązania, które chcesz mieć na stronie. Im bardziej zaawansowane i wymagające, tym więcej będzie Cię to kosztować. Znaczenie ma również to, czy trzeba je budować od zera, czy może już istnieją podobne.
- Indywidualny projekt graficzny czy szablon – wykonawca może go przygotować specjalnie dla Twojej strony albo bazować na już istniejącym, który prawdopodobnie jest wykorzystywany w wielu witrynach.
- Wsparcie techniczne i pomoc po wykonaniu strony – jeśli w ramach oferty masz np. zagwarantowaną roczną opiekę nad witryną, wtedy koszt realizacji może być wyższy.
- Hosting – firma odpowiedzialna za realizację może zapewniać usługę serwerową w cenie, a to może ją trochę podwyższyć. Wszystko zależy od tego, jak duże wymagania ma Twój serwis.
Ile kosztuje strona WWW w zależności od jej rodzaju?
Możesz spotkać się z różnymi cenami, ale postaramy się podać przykładowy koszt budowy witryny w zależności od jej przeznaczenia. Poznaj rodzaje stron i dowiedz się, jakiego potrzebujesz na nie budżetu.
Wizytówka firmowa
To prosta witryna, która zazwyczaj składa się z kilku podstron z opisem poszczególnych usług, a także informacjami o danej firmie. Coraz częściej jednym z jej elementów jest również blog. Poszczególne podstrony to przeważnie szczegółowy opis oferty i dane kontaktowe. Często są to witryny budowane na bazie popularnych systemów CMS. Koszt realizacji wizytówki zazwyczaj zamyka się w 5 tys. złotych, ale może być też niższy.
One page
Ten rodzaj witryny jest bardzo popularny w ostatnich latach i często praktykowany przez firmy. To optymalny rodzaj strony pod urządzenia mobilne, gdyż wystarczy, że użytkownik scrolluje, aby dotrzeć do informacji o usługach czy samej firmie. Content witryny nie jest podzielony na zakładki. Wybór one page może spowodować, że osiągniesz wyższą konwersję. Pod względem technicznym realizacja takiej strony nie jest skomplikowana i zazwyczaj zamyka się w 5 tys. zł, a możliwe, że nawet w mniejszej kwocie.
Serwis informacyjny
Projekt nie musi być ani kosztowny, ani skomplikowany, ale zapewnienie, że witryna będzie funkcjonalna i prosta do zarządzania od strony zaplecza nie jest już łatwym zadaniem. Jeśli jest to niewielki serwis informacyjny, w którym będzie pojawiać się kilka artykułów dziennie, koszt realizacji wyniesie od kilku do 20-30 tys. zł. Gdy jednak chodzi o portal ogólnopolski, na którym każdego dnia będzie ukazywać się wiele treści, jest to wydatek rzędu kilkuset tysięcy złotych. Wyłania się również kwestia dopracowania serwisu pod kątem technicznym, tak aby działał niezawodnie nawet przy bardzo dużym ruchu.
Blog
Tego typu witryny nie są drogie w realizacji, chociaż i w tym przypadku mogą wymagać wdrożenia wielu funkcji. Chodzi tutaj o serwis, w którym publikowane są treści (nie tylko tekstowe). Podstawowa wersja takiego bloga jest stosunkowo prosta – oferuje możliwość dodawania komentarzy, dołączenia do newslettera czy wyszukiwania treści. Realizacja witryny nie powinna pochłonąć wyższych kosztów niż kilka tysięcy złotych.
Sklep internetowy
To już bardziej rozbudowana witryna. Sklep wymaga wdrożenia mnóstwa rozwiązań związanych z prezentacją produktów, dostawą, płatnościami a także opcjami niezbędnymi do działań marketingowych. Jeśli jest to mały sklep, w którym znajduje się kilka czy kilkanaście produktów, realizacja może się zamknąć w 10 tys. zł. Przy rozbudowanych projektach to wydatek rzędu kilkudziesięciu tysięcy złotych.
Witryna typu PWA
Wspominamy o PWA (Progressive Web App), ale tak naprawdę, nie jest to strona internetowa, tylko aplikacja zbudowana z wykorzystaniem technologii typowych dla witryn. Działają one jak natywne aplikacje na smartfona. To dosyć skomplikowane projekty, ale tańsze pod względem realizacji niż standardowe aplikacje natywne. Musisz się tutaj liczyć z wydatkiem na poziomie 30-40 tys. zł.
Strona oparta na gotowym szablonie vs indywidualny projekt a koszty
Jeśli zdecydujesz się na witrynę opartą na gotowym szablonie, zapłacisz mniej. Oszczędności mogą wynieść nawet kilka tysięcy złotych. Wtedy prostą stronę wykonasz nawet na własną rękę. To rozwiązanie ma jednak wady – brak personalizacji, ograniczone możliwości modyfikacji czy brak pomocy specjalisty. Oczywiście, możesz ją uzyskać, ale za dodatkową opłatą. Poza tym, z tego samego szablonu mogą korzystać nawet tysiące innych serwisów. Warto się więc zastanowić, czy nie lepiej postawić na indywidualny projekt.
Realizacja przez freelancera lub agencję – różnice w kosztach
Jeśli zlecisz wykonanie witryny freelancerowi, zazwyczaj zapłacisz mniej, ale nad stroną nie będzie pracował cały zespół specjalistów, a jedna osoba. To przekłada się na czas jej wykonania. Oczywiście, freelancer może zrealizować zadanie nawet lepiej niż agencja. Jednak trudno z góry założyć, że tak będzie – zależy, na kogo trafisz. W każdym przypadku wybieraj wyłącznie dokładnie zweryfikowanych zleceniobiorców. W zależności od projektu wybór freelancera może dać Ci spore oszczędności. Z drugiej strony możesz również trafić na wykonawcę, który będzie oczekiwać wyższego wynagrodzenia niż mała agencja.