Dyrektor krakowskiego oddziału GDDKiA Maciej Ostrowski wskazał podczas briefingu, że obydwa przedsięwzięcia to pierwsze inwestycje, które powstaną w ramach tego rządowego programu w Małopolsce. Według przedstawiciela GDDKiA, obwodnica Limanowej będzie stanowić południowe obejście tego miasta. Ogłoszony przetarg dotyczy realizacji tego zadania w systemie „projektuj i buduj”. Zainteresowani wykonawcy mogą składać oferty do 27 lutego 2026 roku.
Trasa obejścia Limanowej rozpocznie się w okolicy skrzyżowania ul. Krakowskiej z Łokietka, przed mostem na Sowlince. Powstanie tu rondo, skąd trasa pobiegnie na południe. Kolejne rondo zostanie zbudowane na końcu nowej obwodnicy, w pobliżu skrzyżowania ul. Kościuszki z Agrestową. Trasa będzie miała 5,6 km, będzie drogą jednojezdniową, z jednym pasem ruchu w każdym kierunku i pasem awaryjnym.
W ramach inwestycji powstaną: dwa mosty nad Suchą Sowliną i Sowlinką, dwie estakady o długości ponad 300 m każda - pierwsza będzie przechodzić nad Sowlinką oraz ul. Piastowską, Sikorskiego i Józefa Marka, a druga nad potokiem Jabłoniec i ul. Wiejską, dwa skrzyżowania - z ul. Biedronia i Grunwaldzką oraz z ul. Żwirki i Wigury, dwa wiadukty, którymi ul. Lipowa i Łokietka pobiegną nad obwodnicą, cztery przejazdy pod obwodnicą (ul. Piastowska, Sikorskiego, Józefa Marka, Wiejska).
- Zbudujemy też dodatkowe drogi lokalne, które poprawią dojazd do terenów w pobliżu obwodnicy. Takie rozwiązanie zostało wypracowane we współpracy z przedstawicielami Limanowej – zaznaczył dyrektor.
Jak przypomniał, biegnąca przez centrum Limanowej droga krajowa nr 28 to najbardziej obciążony ruchem, poza Nowym Sączem, odcinek tej trasy w Małopolsce. Codziennie jeździ tędy prawie 21 tysięcy samochodów (dane z ostatniego pomiaru ruchu przeprowadzonego w latach 2020-2021).
Z kolei ogłoszony przetarg na południową obwodnicę Wadowic dotyczy tylko budowy nowej trasy, bowiem zgodnie z porozumieniem zawartym przez GDDKiA z gminą Wadowice, samorząd odpowiada za przygotowanie inwestycji wraz z niezbędnymi decyzjami i pozwoleniami, a zarządca dróg ją finansuje. Przedsięwzięcie ma już wydaną decyzję środowiskową oraz złożony wniosek o wydanie pozwolenia na budowę, tzw. zrid. Zainteresowane firmy mogą składać oferty w przetargu do 28 stycznia 2026 roku. Zgodnie z planami budowa nowej drogi potrwa ok. 2,5 roku od daty podpisania umowy z wykonawcą.
Południowa obwodnica Wadowic o długości 1,4 km połączy rondo gen. Leopolda Okulickiego, będące głównym skrzyżowaniem we wschodniej części miasta, z ul. Zegadłowicza prowadzącą w kierunku Suchej Beskidzkiej i dalej do Limanowej oraz Nowego Sącza.
Według GDDKiA, dzięki budowie obwodnicy kierowcy jadący DK28 w kierunku Beskidów ominą ul. Lwowską, Putka i Zegadłowicza, którymi dziś codziennie przejeżdża średnio prawie 15 tysięcy samochodów. Obwodnica będzie też krótsza o prawie pół kilometra niż dotychczasowy przebieg drogi krajowej.
Inwestycja wiązać się będzie z rozbudową ronda Okulickiego, które stanie się rondem turbinowym. Dalej obwodnica będzie poprowadzona śladem ul. Błonie i będzie miała dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Drugie rondo, przy centrum handlowym, zostanie również rozbudowane do ronda turbinowego.
Dalej na południe trasa będzie miała dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m każdy, po jednym w każdym kierunku i pobiegnie nowym śladem wzdłuż Skawy, omijając od wschodu osiedle położone na tzw. Gotowiźnie. Powstanie most nad Dąbrówką, a obok niego kładka pieszo-rowerowa. Na końcu obwodnicy, na ul. Zegadłowicza, powstanie rondo turbinowe, które docelowo pozwoli na wjazd na planowaną Beskidzką Drogę Integracyjną poprzez węzeł Wadowice.
Obejścia Limanowej i Wadowic powstaną w ramach rządowego programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W sumie w woj. małopolskim – zapowiedział Ostrowski – w ramach tego programu powstanie siedem obwodnic. Dla dróg biegnących wokół Piwnicznej-Zdroju, Nowego Targu i Makowa Podhalańskiego złożono już wnioski o wydanie decyzji środowiskowej. Z kolei podobne wnioski dla obwodnicy Chrzanowa i Trzebini powinny być złożone w połowie 2026 roku. Dla wschodniej obwodnicy Tarnowa wciąż trwają prace związane z poszukiwaniem możliwych tras jej przebiegów.