Jeszcze w tym roku ma ruszyć budowa kolejnych kładek: drugiej w Jaworniku (koło salonu samochodowego) i w Głogoczowie. "Mamy już projekty, pozwolenia na budowę, czekamy tylko na pieniądze na realizację" - mówi Iwona Mikrut z GDDKiA. To są dwa kolejne niebezpieczne dla pieszych miejsca, w których dochodziło i dochodzi do wypadków. Kładki maja ten problem rozwiązać.
Przeczytaj: TEST RADIA KRAKÓW: Piesi korzystają z kładek na zakopiance? W Gaju jest dobrze, w Jaworniku gorzej
Kładki czy tunele?
W sprawie kładek jest jednak spór, bo bardzo wiele osób uważa, że zamiast nich powinno się budować podziemne tunele z przejściem dla pieszych i przejazdem dla samochodów. Tu jednak Generalna Dyrekcja stoi na twardym stanowisku. Tłumaczy, że odwadnianie takiego tunelu na bieżąco wymagałoby mnóstwa pracy i pieniędzy. Poza tym, skoro są już projekty i pozwolenia na budowę kładek, to gdyby zdecydować się na tunele, trzeba by było wszystko zaczynać od nowa. To potrwałoby kilka lat. Burmistrz podkrakowskich Myślenic Maciej Ostrowski, który mocno optuje za tunelami, nie składa jednak broni i zamierza rozmawiać jeszcze z ministerstwem i Generalną Dyrekcją.
W późniejszych latach ma powstać druga kładka w Głogoczowie, a także w Libertowie, przy wjeździe do Krakowa. Wówczas, tylko odcinku Kraków-Myślenice, byłoby już siedem bezpiecznych przejść dla pieszych.
Nowe węzły drogowe
O wiele ciekawsze wydają się plany budowy węzłów drogowych. Przede wszystkim taki węzeł, wraz z wiaduktem, miałby powstać w Gaju, na skrzyżowaniu z ulicą Zadziele. Tego od lat domagała się miejscowa ludność, między innymi poprzez protesty i blokady drogi.
W ostatnich latach stanęło na tym, że Generalna Dyrekcja wybuduje wiadukt, pod warunkiem, że dołożą do tego powiat krakowski i gmina Mogilany. Oba samorządy pieniędzy jednak nie mają. Dziś nowe ministerstwo mówi, że pieniądze się znajdą.
Samorządy też chcą budować
Wszystko to dzieje się w ramach "Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych", który ma być realizowany przy okazji "Programu Budowy Dróg Krajowych".
"Do realizacji zostało skierowanych aż 16 zadań na Zakopiance - mówi Elżbieta Kisil z Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa - W zależności od cyklu inwestycyjnego zostaną one zrealizowane albo w tym roku, albo będą kontynuowane, tak jak to przewiduje program - w latach kolejnych, czyli do 2023 roku"
Ale to nie wszystko. Również samorządy planują podobne inwestycje. W Jaworniku na skrzyżowaniu z droga wojewódzką w stronę Sułkowic (tuz obok istniejącej kładki dla pieszych) ma powstać kolejny węzeł. Chce go wybudować gmina Myślenice, we współpracy z zarządem województwa...
"To byłby wiadukt nad zakopianką z rondami po obu stronach, który wyprowadzałby ruch na drogę wojewódzką i drogi lokalne - tłumaczy burmistrz Myślenic Maciej Ostrowski - To ważna inwestycja dla gminy, bo dzięki temu poprawimy bezpieczeństwo na dojeździe do okolicznych miejscowości. Do tego dochodzi strefa przemysłowa w Jaworniku, która też ma kiepski dojazd. Chcemy zapewnić odpowiednie warunki pracownikom strefy, firmom, jak również przyszłym inwestorom.
Do końca stycznia 2017 ma powstać projekt, a węzeł miałby być gotowy w drugiej połowie 2018 roku.
Kolejny taki węzeł - finansowany już z budżetu państwa - ma powstać w Myślenicach przy stacji benzynowej, tam gdzie w tej chwili są światła. Od dawna mówiło się, że te światła mają docelowo zniknąć. Ale była to odległa perspektywa. .
Teraz ministerstwo poważnie myśli, aby uczynić wyjazd na "Zakopiankę" bezkolizyjnym, bo przy popularnym "CPN-ie" też niestety dochodzi do stłuczek i wypadków...
Prace nad 16 inwestycjami mają ruszyć jeszcze w tym roku. Są na różnych etapach przygotowań. Niektóre mają już wszystkie pozwolenia - tak jak dwie kładki kładki dla pieszych, w przypadku innych trzeba będzie startować od zera...
***
Zadania na "Zakopiance" skierowane do realizacji w ramach "Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych na lata 2014-2023
• Dk 47 Rdzawka - Budowa chodnika
• Dk 47 Nowy Targ - Montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6 nad przejściem dla pieszych wraz z jego doświetleniem
• Dk 47 Zakopane - Przebudowa skrzyżowania z drogą powiatową - wykonanie lewoskrętów w/c DK47 lub rondo
• Dk 47 Rdzawka - Przebudowa skrzyżowania z drogą powiatową
• Dk 47 Biały Dunajec - Przebudowa skrzyżowania z drogami gminnymi
• Dk 47 Biały Dunajec – Budowa chodnika
• Dk 7 Głogoczów - Budowa chodnika
• Dk 7 Krzyszkowice - Przebudowa skrzyżowania z drogą powiatową - wykonanie lewoskrętów w/c DK7, uzupełnienie ciągów pieszych + przejście dla pieszych w ”azylu”
• Dk 7 Libertów - Budowa kładki dla pieszych
• Dk 7 Jawornik - Budowa kładki dla pieszych
• Dk 7 Myślenice - Przebudowa skrzyżowania z drogą gminną - pas włączenia i wyłączenia
• Dk 7 Myślenice - Budowa węzła dwupoziomowego na skrzyżowaniu z droga powiatową ul. Sobieskiego (likwidacja tymczasowej sygnalizacji świetlnej)
• Dk 7 Gaj - Budowa dwupoziomowego skrzyżowania z drogami powiatowymi (ul. Zadziele i Widokowa) budowa chodników, zatok autobusowych
• Dk 7 Głogoczów – Budowa 2 kładek dla pieszych
• Dk 7 Mogilany - Włosań - Montaż aktywnego znaku kasetonowego D-6 nad istniejącym przejściem dla pieszych wraz z jego doświetleniem
• Dk 47 Szaflary, Bańska Niźna - budowa chodników
Dodatkowo w Jaworniku ma powstać węzeł drogowy na skrzyżowaniu z DW 955 i drogami gminnymi, finansowany przez gminę Myślenice i samorząd województwa
(Maciej Skowronek/ko)