Jak podała w czwartek grupa kapitałowa Stalexport Autostrady, wzrost natężenia ruchu na autostradzie w pierwszym półroczu br. dotyczył zarówno samochodów osobowych (o 1,7 proc.), jak i ciężarowych (1,6 proc.).
Z powodu zwiększonego ruchu, a także po podwyżkach opłat za przejazd dla pojazdów ciężarowych (od 1 marca br.) przychody z poboru opłat wzrosły do 165,9 mln zł; to o 5 proc. więcej niż w pierwszym półroczu 2018 r. Ogółem przychody w grupie Stalexport Autostrady wyniosły ok. 168 mln zł.
Zysk grupy netto zmniejszył się jednak o 60 proc. – do 37,5 mln zł. Jak wyjaśniono w komunikacie, jest to pochodna „wzrostu kosztu własnego sprzedaży, głównie za sprawą wzrostu kosztu utworzenia rezerwy na wymianę nawierzchni o kwotę 23,7 mln zł”.
Pod koniec kwietnia br. SAM informowała o rozpoczęciu remontu łącznie 42,4 km jezdni zarządzanego przez nią odcinka. W minionych trzech latach wyremontowano tam w sumie 76,6 km jezdni. Wymiana nawierzchni na długości 42,4 km będzie kontynuowana do przyszłego roku.
Dodatkowo, w pierwszym półroczu br. koszty działalności operacyjnej grupy wyniosły 108,9 mln zł i były o 173 proc. wyższe niż przed rokiem, głównie w efekcie uwzględnienia kosztów związanych z płatnościami na rzecz Skarbu Państwa, w wysokości 44,4 mln zł (nie występowały one w okresie porównawczym).
Zarządca autostrady kontynuował w I półroczu br. program modernizacji i rozwoju infrastruktury autostradowej, m.in. inwestując w videotolling. Usługa umożliwia pobór opłaty za przejazd z karty bankowej lub kredytowej klienta, przypisanej do tablicy rejestracyjnej pojazdu, odczytywanej przez kamerę na bramce autostradowej. Rozwiązanie uruchomiono 16 lipca br.
Cytowany w komunikacie grupy prezes spółek Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska Emil Wąsacz podtrzymał zainteresowanie włączeniem odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków do krajowego systemu poboru opłat. „Nasze stanowisko w tej sprawie nie zmienia się od wielu lat. Zależy nam na interoperacyjności systemów poboru opłat, która pozwoli kierowcom na wygodne i sprawne podróże polskimi autostradami” - zadeklarował Wąsacz.
W ub. roku SAM spłaciła należność z tytułu koncesji do Krajowego Funduszu Drogowego - była to refundacja kredytu zaciągniętego przez Skarb Państwa w Europejskim Banku Odbudowy i Rozwoju na remont autostrady jeszcze przed przekazaniem Staleksportowi koncesji na odcinek A4 Katowice-Kraków.
Ubiegłoroczny zysk grupy kapitałowej Stalexport Autostrady, której częścią jest spółka SAM, wyniósł 186,4 mln zł.
Najistotniejszy wpływ na skonsolidowany wynik grupy ma działalność polegająca na zarządzaniu i eksploatacji koncesyjnego odcinka autostrady A4 Katowice-Kraków, prowadzona przez należącą do grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska (SAM).
Od 1 marca br. SAM wprowadziła podwyższone opłaty za przejazd dla pojazdów mających więcej niż dwie standardowe osie (z pojedynczymi kołami). Wysokość opłat za przejazd autostradą dla motocykli oraz pojazdów samochodowych o dwóch osiach nie zmieniła się.
Spółka SAM oraz spółka VIA4 (operator tego odcinka) należą do grupy Stalexport Autostrady. Jej strategicznym inwestorem jest grupa Atlantia – m.in. operator sieci autostrad płatnych przede wszystkim we Włoszech, a także w Brazylii, Chile, Indiach i w Polsce.
Skontaktuj się z Radiem Kraków - czekamy na opinie naszych Słuchaczy
Pod każdym materiałem na naszej stronie dostępny jest przycisk, dzięki któremu możecie Państwo wysyłać maile z opiniami. Wszystkie będą skrupulatnie czytane i nie pozostaną bez reakcji.
Opinie można wysyłać też bezpośrednio na adres [email protected]
Zapraszamy również do kontaktu z nami poprzez SMS - 4080, telefonicznie (12 200 33 33 – antena,12 630 60 00 – recepcja), a także na nasz profil na Facebooku oraz Twitterze.
Zastrzegamy sobie prawo publikacji wybranych opinii.
(PAP/ko)