|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

Debata prosto z przystanku kolejowego Kraków-Zabłocie

2 nowe perony, rozbudowana hala przesiadkowa, a także 2 dodatkowe tory - tak zmieni się przystanek kolejowy Kraków-Zabłocie. Poprowadzi do niego estakada, która będzie jednocześnie przedłużeniem nowego trójprzęsłowego mostu. O przebudowie linii kolejowej E-30, a także m.in. o nowych mostach, które umożliwią przeprawę przez Wisłę rozmawiamy podczas debaty Radia Kraków.

Posłuchaj debaty

Fot. arch. RK

W debacie udział wzięli:

Rafał Zahuta, Piotr Hamarnik z PKP PLK;

Prof. Andrzeja Szarata - Politechnika Krakowska

Bogusław Pilujski, Rober Żabiński - przedstawiciele wykonawcy inwestycji - STRABAG

 

 

Jacek Bańka: Spotykamy się na przystanku Kraków Zabłocie, który jest rozbudowywana. Dwa projekty nieco zmieniły wygląd tego miejsca. Ta zmiana jest dalej przeprowadzana.

Rafał Zahuta: Ta zmiana jest przeprowadzana. Dotychczas wykonaliśmy pierwszy etap przebudowy przystanku Zabłocie, w ramach zadania łącznica kolejowa Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki. Teraz przystąpiliśmy do prac związanych z rozbudową tego przystanku w ramach zadania dotyczącego: Kraków Towarowy - Podłęże, tzw. linia E30. Kontrakt z aponad miliard złotych, cała inwestycja dofinansowana ze środków unijnych.

 

Jak będzie się zmieniał przystanek Kraków Zabłocie?

Bogusław Pilujski: Dobudowujemy po obu stronach dwa nowe tory oraz dwa nowe przystanki. Rozbudowujemy też halę przesiadkową. Istniejący nasyp zostanie rozszerzony o kolejną szerokość. Powstanie estakada dojazdowa od samego trójprzęsłowa poza klatkę peronową. Następnie będzie nasyp i dalej estakada wzdłuż istniejącej hali przesiadkowej, i jeszcze dalej powstanie mur oporowy, czyli nasyp.

 

Prace nie utrudniają życia pasażerom.

Rober Żabiński: Są wyznaczone dojścia tymczasowe do peronów, przystanek osobowy działa bez przeszkód. Podróżni są kierowani odpowiednim oznakowaniem tymczasowym.

 

To będzie jakoś się zmieniać?

Piotr Hamarnik: W ciągu najbliższych tygodni zmiany w organizacji ruchu raczej nie powinny się zmieniać. Wykonawca skupia się na pierwszym etapie rozbudowy tego przystanku, mówimy tu o pracach po stronie wschodniej, przy peronie drugim. Oczywiście w toku realizacji prac na pewno pewne zmiany następią. Przypomnę, że cała inwestycja pomiędzy Krakowem Głównym a Krakowem Płaszowem. Pierwszym, najważniejszym jest dobudowa jednego toru, co następuje w tym momencie. Gdy będzie gotowy i pociągi pojawią się na nowej infrastrukturze, na całej długości odcinka, to wykonawca będzie mógł zacząć realizować te 3 następne tory równolegle.

 

Najpierw powstał przystanek, a potem trzeba było go przebudowywać.

Rafał Zahuta: Wszystkie te inwestycje powstają w zakładanym harmonogramie czasowym, ale i finansowym. Najpierw udało się pozyskać pieniądze na budowę łącznicy kolejowej, czego efektem jest wybudowanie przystanków w takim zakresie. On musiał być bezpieczny, funkcjonalny i spełniać wszystkie wymogi prawa, by podróżni mogli w sposób bezpieczny i łatwy z tego korzystać. Nie było pewności, w jakim terminie będzie powstawać kolejna inwestycja, dlatego zdecydowaliśmy się zetapować realizację prac. To wszystko zostało przemyślane i przygotowane właśnie w ten sposób, żeby w momencie trwania kolejnej inwestycji, dobudować kolejną część peronu i żeby umożliwić jeszcze lepsze wykorzystanie przystanku - już nie dla dwóch, a czterech torów.

 

Kiedy nastąpi zakończenie wszystkich prac?

Piotr Hamarnik: Jeszcze trochę czasu przed nami. Tak naprawdę całe centrum Krakowa jest dużym placem budowy, jeżeli chodzi o inwestycje kolejowe. Zgodnie z naszymi harmonogrami wszystkie prace zakończą się w czwartym kwartale 2020 roku, również na przystanku Zabłocie. Tu też ten reżim będzie zachowany. Te prace przy peronie I, przy budowie 4 toru przy stronie zachodniej zakończą się w 2020 roku.

 

Zapraszamy do wysłuchania całej debaty!

 

100%
0%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 0