Choć to same superlatywy, to jednak wciąż telepraca cieszy się w Polsce zaskakująco małą popularnością. Z danych Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wynika, że tylko 3,2% małych i średnich firm zatrudnia pracowników zdalnie. W Małopolsce około 24% przedsiębiorstw posiada telepracowników. Skąd tak niskie zainteresowanie? Może to zbyt poważne wyzwanie dla niezdyscyplinowanych pracowników? Może przyczyna tkwi w zacieraniu granic między życiem zawodowym a prywatnym? A może brak miejsca w mieszkaniu na biurko?

Trudno stwierdzić, dlatego odpowiedzi postanowił poszukać zespół badawczy z Akademii Górniczo – Hutniczej, który przygotowuje projekt „A więc siedzisz w domu”. Gośćmi Sylwii Paszkowskiej byli: dr hab. Jacek Gądecki - socjolog, antropolog kultury w Zakładzie Socjologii Ogólnej i Antropologii Społeczno-Kulturowej AGH, Zofia Szostkiewicz - graficzka, telepracownik oraz Aleksandra Lichoń – HR manager w Krakowskim Centrum IBM.

Telepraca wymaga dyscypliny - rozmowa Sylwii Paszkowskiej z gośćmi programu "Przed hejnałem"

 

Sylwia Paszkowska: Telepraca to wcale nie jest telemarketing. To coś znacznie bardziej złożonego. Co to właściwie jest?

 

dr hab. Jacek Gądecki: Ustawowo jest to praca świadczona z domu przy użyciu narzędzi telekomunikacji, w tym internetu i telefonu, świadczona na rzecz pracodawcy lub na rzecz siebie samego, kiedy się prowadzi własną firmę. Kluczowy jest tu fakt pracy w domu przy użyciu technologii informatycznych. Tak przynajmniej definiuje to ustawa. Rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana.

 

Sylwia Paszkowska: W Polsce dość dużo osób pracuje na takich zasadach, ale zazwyczaj to są osoby samozatrudniające się. Firmy stosunkowo rzadko korzystają z telepracy.

 

dr hab. Jacek Gądecki: Na przykładzie Polski widać, że w tym sektorze rynku rzeczywiście dominuje samozatrudnienie, chociaż zdarzają się firmy sięgające po taki wariant, ale są to głównie korporacje zagraniczne, mające swoje programy elastycznych form zatrudnienia, w tym telepracy.

 

Sylwia Paszkowska: Wśród małych i średnich firm telepraca stanowi niewiele ponad trzy procent.

 

dr hab. Jacek Gądecki: Tak. Małym przedsiębiorstwom łatwiej jest prowadzić pracę z domu, choćby ze względów finansowych czy podatkowych. Sfera tzw. nowych usług zainteresowana jest telepracą, jako czymś tanim, reprezentującym kreatywnie pojętą wolność. Więcej

 

Informacje o projekcie badawczym znajdą Państwo na stronie internetowej: http://badania-telepracy.agh.edu.pl/