|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
|
A
A
A

W Krakowie powstały dwa nowe przystanki: Kraków Podgórze i Kraków Zabłocie

Dwa nowe przystanki kolejowe powstały w ramach budowy łącznicy kolejowej w krakowskim Podgórzu, która skróci czas przejazdu pociągów do Skawiny i Zakopanego. Pierwsze regularne pociągi pojadą nią 10 grudnia.

Fot. Marek Lasyk

Przystanek Kraków Zabłocie będzie udogodnieniem dla mieszkańców tamtejszych nowych osiedli oraz turystów odwiedzających znajdujące się w tej okolicy Muzeum Fabryka Schindlera oraz Muzeum Sztuki Współczesnej MOCAK. Z hali pod torami na dwa perony będzie można wejść tradycyjnymi schodami lub skorzystać ze schodów ruchomych albo wind. Na peronie obok ul. Kącik zatrzymają się pociągi z Krakowa Głównego w stronę Bonarki. Od ulicy Przemysłowej stawać będą składy w stronę Krakowa Głównego. Nad częścią kubaturową - na długości 70 m, perony są w pełni zadaszone. Na pozostałym odcinku osłonę zapewniają wiaty. Przystanek jest dostosowany do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

W sąsiedztwie przystanku przebudowany został układ dróg - nowa droga połączyła ul. Zabłocie ze skrzyżowaniem ul. Przemysłowej i Lipowej powstał też parking oraz zatoki autobusowe, co umożliwi lepsze połączenie z komunikacją miejską.

Przystanek Kraków Podgórze został przesunięty do skrzyżowania ulic Powstańców Wielkopolskich i Wielickiej oraz „podwieszony” między estakadami łącznicy. Peron przystanku, to obiekt wyspowy – czyli pociągi zatrzymują się po obu stronach. Podróżni zejdą z Podgórza na przyległe ulice. Do dyspozycji są także dwie windy i schody ruchome.

Nowy przystanek tworzy wygodny węzeł przesiadkowy, umożliwiający zmianę podróży koleją na komunikację miejską lub transport indywidualny. Dzięki modernizacji jest przystosowany do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.

Łącznica między przystankami Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki budowana jest od od września 2015 r. Inwestycja polega na wybudowaniu dwóch torów na estakadach o długości ponad 2,5 km między liniami kolejowymi Kraków Główny - Medyka i Kraków Płaszów – Oświęcim.

Wybudowanie łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki umożliwi bezpośrednią jazdę pociągów na trasie Kraków Główny - Skawina i dalej do Oświęcimia i Zakopanego. Nie będą już konieczne postoje pociągów na stacji Kraków Płaszów, potrzebne do zmiany kierunku jazdy. Skróci to o kwadrans podróż z Krakowa do Zakopanego i usprawni ruch pociągów aglomeracyjnych kursujących w kierunku Zakopanego oraz Skawiny i Oświęcimia.

Nowe przystanki: Kraków Zabłocie i Kraków Krzemionki znajdują się na początku i końcu łącznicy. Na wykonawcę inwestycji w przetargu zostało wybrane polsko-hiszpańskie konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman. Koszt całkowity przedsięwzięcia to 348 mln zł. Zadanie jest współfinansowane przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unijne dofinansowanie wynosi 187 mln zł.

 

 

(PAP/ew)

89%
11%
WASZE KOMENTARZE

Liczba komentarzy: 2

jajo

Środa, 22 listopada 2017, 08:22

Nic nie powstało, tam było Kraków Krzemionki i Zabłocie. Tylko ostatnio jest moda na zmiany utrwlonych w mieście nazw żeby niektórzy mogli wykazać się inwencją twórczą. Tylko po co robić zamieszanie. Już nowe nazwy starych przystanków dają do zastanowienia - gdzie to jest, którędy on jedzie?

Odpowiedz

Seb

Wtorek, 21 listopada 2017, 20:06

Przecież Zabłocie istniał, został tylko zmodernizowany (więc tytuł jest nie adekwatny).

Odpowiedz