Od początku październiam zmieni się nie tylko częstotliwość kursowania krakowskich tramwajów. Mamy też dobrą wiadomość także dla pasażerów z Nowej Huty: 501 wraca na starą trasę i dojedzie do ulicy Bulwarowej. WIĘCEJ

Ucieszą się też zapewne mieszkańcy Woli Justowskiej. Powstanie linia 192, która dowiezie ich na Aleje Trzech Wieszczów.

"Wiadomo, że jeżeli dana linia kursuje częściej niż co 8 minut, to podróżny nie sprawdza w ogóle rozkładu jazdy. Jest to dla niego bardzo komfortowe. Przychodzi na przystanek i czeka nie więcej niż 3, 4 minuty na przyjazd pojazdu" - mówił Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT-u.

Zmiany będą kosztowały miasto dodatkowych 14 milionów złotych.

 

Zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w Krakowie od dnia 3.10.2016 r.wyglądają następująco (Źródło: ZIKiT.pl)

linia 9 - wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut w godzinach szczytu w dni powszednie. Linia cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza od czasu skierowania jej przez nową estakadę tramwajową pomiędzy ulicą Wielicką i Lipska. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 2 mln zł.

linia 12 - nowa stała trasa: z Łagiewnik do Ronda Grzegórzeckiego bez zmian, następnie aleją Pokoju, Jana Pawła II, ulicą Ptaszyckiego do Kopca Wandy. Linią będzie kursowała co 20 minut tylko w godzinach szczytu; Zmiana ma na celu poprawę oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie pomiędzy aleją Pokoju a rejonami placu Centralnego oraz Ruczaju, a także rejonem ul. Ptaszyckiego z centrum miasta. Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

linia 18 - wzrost częstotliwości kursowania do 5 minut w godzinach szczytu w dni powszednie. Linia cieszy się coraz większą popularnością. Zarówno w rejonie Czerwonych Maków jak i Krowodrzy Górki powstają nowe obiekty generujące dodatkowy ruch pasażerów. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 3 mln zł.

linia 19 - wzrost częstotliwości kursowania do 10 minut poza godzinami szczytu w dni powszednie. Linia cieszy się coraz większą popularnością, zwłaszcza w rejonie Hali Targowej. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1 mln zł.

linia 501 - nowa stała trasa: z Chełmońskiego Osiedle do Osiedle Na Lotnisku bez zmian, następnie ul. Dunikowskiego, Mikołajczyka (powrót ul. Broniewskiego i al. Andersa), Obrońców Krzyża, al. Róż, al. Przyjaźni, al. Solidarności do Bulwarowej. Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców do przywrócenia linii 501 w rejon centrum Nowej Huty. Dodatkowo uruchomiony zostanie nowy przystanek „Bulwarowa”, dzięki czemu poprawi się dostępność Komunikacji Miejskiej w Krakowie w rejonie skrzyżowania al. Solidarności i ul. Bulwarowej. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1 mln zł.

nowa linia 192 (dotychczasowa linia 452) kursująca na trasie: Chełm – al. Królowej Jadwigi - al. Kasztanowa - al. Królowej Jadwigi - al. Focha - al. Mickiewicza - al. Słowackiego - Pawia - tunel św. Rafała Kalinowskiego - Dworzec Główny Wschód - Lubomirskiego - Brodowicza - Pilotów - Młyńska - Lublańska - Dobrego Pasterza - al. Bora-Komorowskiego - al. Andersa - Dąbrowskiej - Medweckiego - Czyżyny Dworzec. Linia będzie kursowała w godzinach i z częstotliwością analogiczną jak linia 452 z następującymi zmianami: w dzień powszedni już od 5:00 co 20 minut, w dni świąteczne do 21:00 co 20 minut. Zmiana jest konsekwencją korekty trasy linii 501 i koniecznością zapewnienia oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie w ciągu ul. Dąbrowskiej. Dodatkowo, zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców dotyczące przywrócenia połączenia Woli Justowskiej z rejonami Nowego Kleparza oraz Dworca Głównego Wschód. Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

linia 502 - dodatkowy przystanek „Narzymskiego”. Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców rejonu przystanku Narzymskiego. Jednocześnie jest konsekwencją nowej trasy linii 192 (dotychczasowej linii 452), która nie będzie już prowadzić przez Pierwszą Obwodnicę. W związku z tym, linia 501 nie będzie zatrzymywać się na przystanku „Narzymskiego”. Zmiana nie wygeneruje dodatkowych kosztów.

nowa linia 511 kursująca na trasie: Przybyszewskiego – Armii Krajowej - Nawojki - Czarnowiejska – al. Mickiewicza – al. Słowackiego - Pawia - tunel św. Rafała Kalinowskiego - Lubomirskiego - Brodowicza - Olszyny - Pilotów - Bora-Komorowskiego – Okulickiego - Jagiełły - Architektów – Os. Na Stoku. Linia będzie kursowała co 15 minut tylko w godzinach szczytu w dni powszednie. Przystanki pośrednie dla linii 511: Przybyszewskiego, Miasteczko Studenckie AGH, Czarnowiejska, Plac Inwalidów, Nowy Kleparz, Politechnika, Uniwersytet Ekonomiczny, Rondo Mogilskie, Miechowity, Bora-Komorowskiego, Wiślicka, Os. Kalinowe, Os. Mistrzejowice Nowe, Łowińskiego, Jagiełły, Jana Kazimierza, Architektów. Celem uruchomienia linii 511 jest odciążenie linii 501 na najbardziej obciążonym odcinku od przystanku „Wiślicka” do przystanku „Przybyszewskiego”, a także poprawa oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie z Osiedla Na Stoku i ul. Okulickiego (w ostatnim czasie powstały tam nowe, duże osiedla) w rejon Centrum Krakowa. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 1,77 mln zł.

linia 503 - nowa stała trasa: z Nowego Bieżanowa Południe do Opolskiej Estakady bez zmian, następnie aleją 29 Listopada, ulicą Meiera do Górki Narodowej Wschód. Linia będzie kursowała w godzinach szczytu z częstotliwością co 7,5 minuty, poza szczytem co 15 minut, w dni wolne co 20 minut. Zmiana ma na celu poprawę oferty Komunikacji Miejskiej w Krakowie w relacji północ - południe, w tym w szczególności przy dojazdach z rejonu osiedla Górka Narodowa Wschód do Krakowa oraz w ciągu alei Trzech Wieszczów i alei 29 Listopada. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 4 mln zł.

linia 169 - nowa stała trasa: z Zajezdni Wola Duchacka do Opolskiej Estakady bez zmian, następnie ulicą Opolską, Mackiewicza, Siewną, Bociana do Górki Narodowej. Linią będzie kursowała z częstotliwością zwiększoną w godzinach szczytu do 12 minut, a w dni wolne co 20 minut. Do obsługi linii kierowany będzie tabor wielkopojemny. Zmiana jest konsekwencją korekty trasy linii 503, która skierowana została z Górki Narodowej do pętli Górka Narodowa Wschód. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 0,55 mln zł.

linia 252 - zwiększenie częstotliwości kursowania do 30 minut. Zmiana wpisuje się w oczekiwania mieszkańców rejonu „Olszanica Bory”. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 0,5 mln zł.

nowa linia 104 (dotychczasowa linii 504) kursująca na trasie: Centrum JP II – Totus Tuus – Do Sanktuarium Bożego Miłosierdzia – Fredry – Tischnera – Łagiewniki. Linia będzie kursowała z częstotliwością co 40 minut w dni powszednie w godzinach ok. 5:30 - 20:30, w dni wolne w godzinach ok. 7:00 - 22:00. Zmiana ma na celu poprawę oferty dowozowej do Centrum Jana Pawła II z jednoczesnym wyeliminowaniem z trasy linii odcinków, na których występują największe utrudnienia w ruchu. Z nowej linii 104 skorzystają także mieszkańcy ul. Fredry, którzy będą mogli korzystać z większej liczby kursów dowożących do tramwajów w Łagiewnikach. Szacowany dodatkowy roczny koszt: około 0,3 mln zł.

 

 

(Maciej Skowronek, ZIKiT.pl/ew)

Obserwuj autora na Twitterze: