|
|
Kraków 101.6 MHz
Kraków
101.6 MHz
Tarnów
101,0 MHz
Nowy Sącz
90,0 MHz
Zakopane
100,0 MHz
Andrychów
98,8 MHz
Gorlice
97,4 MHz
Krynica-Zdrój
102,1 MHz
Rabka-Zdrój
87,6 MHz
Szczawnica
90,0 MHz
|
Kontakt 4080 (SMS)
DZIEJE SIĘ COŚ W TWOJEJ OKOLICY?
SKONTAKTUJ SIĘ!
12 200 33 33 (antena)
12 630 60 00 (recepcja)
12 630 62 06 (reklama)
4080 (SMS)
500 202 323 (SMS i MMS)
redakcja@radiokrakow.pl
reklama@radiokrakow.pl
|
A
A
A

W maju gotowy pierwszy tor na trasie Kraków - Podłęże

W maju zakończy się budowa pierwszego toru na linii kolejowej E30 pomiędzy Krakowem a Podłężem. Zostaną oddane do użytku także nowe perony w Węgrzcach Wielkich i Kokotowie. Prace te są częścią modernizacji trasy w aglomeracji krakowskiej kosztującej prawie 1 mld zł.

Fot. mat. prasowe PKP PLK

Jak poinformował w środę Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe, obecnie na całym podkrakowskim odcinku projektu prowadzone są roboty wykończeniowe. Po przeprowadzeniu odbiorów nowym torem pojadą pociągi, a wykonawca przystąpi do kolejnego etapu prac. Ruszą rozbiórki toru, mostów i wiaduktów, po których obecnie poruszają się pociągi.

Pod koniec maja udostępnione będą dla podróżnych nowe perony w podkrakowskich Węgrzcach Wielkich i Kokotowie. Zmodernizowane dwustumetrowe obiekty są wyższe od poprzednich platform, co ułatwi wsiadanie do pociągów. Zamontowano na nich wiaty, jasne oświetlenie, czytelny system informacji pasażerskiej oraz nowe nagłośnienie. Z myślą o osobach niewidomych wytyczono specjalne ścieżki naprowadzające.

Hamarnik wyjaśnił, że wszystkie prowadzone prace mają na celu dostosowywanie linii E30, ważnego szlaku pasażerskiego i towarowego, do międzynarodowych standardów. Projekt od Krakowa do Podłęża finansowany jest w ramach unijnego programu Łącząc Europę (CEF).

Docelowo pomiędzy stacją w Podłężu a Krakowem pociągi będą kursować po dwóch zmodernizowanych torach z prędkością - pasażerskie 160 km/h, a towarowe 120 km/h. PLK, przewidując wzrost zapotrzebowania na przewozy, zaplanowały szerszy nasyp i większe obiekty inżynieryjne. Pozwoli to na łatwą dobudowę trzeciego toru.

Linia kolejowa E30 jest fragmentem paneuropejskiego korytarza transportowego, który łączy Ukrainę z Polską i Europą Zachodnią. W poprzednich latach zmodernizowano linię na odcinku od Podłęża do Rzeszowa. Obecnie trwają prace pomiędzy Podłężem a Jaworznem Szczakową.

W ramach krakowskiej części inwestycji modernizowana jest linia średnicowa biegnąca przez centrum Krakowa. Pomiędzy stacjami Kraków Główny i Kraków Płaszów budowane są dodatkowe tory, dedykowane kolei aglomeracyjnej. Powstają nowe przystanki, mosty i wiadukty, w tym most na Wiśle.

PLK przewiduje, że główne prace budowlane zakończą się w 2020 roku, a cała inwestycja w połowie 2021 r.

 

 

(PAP/ew)

78%
22%