Wystawa to nowa odsłona jego instalacji „Model głowy człowieka, którego w życiu ominęło wszystko”. Na jej sumę składa się kompilacja połączonych ze sobą obiektów-totemów, masek-głów ze świecącego w ciemności papieru mâché udającego beton. To nie tylko nieoczywisty dialog z estetykami wypracowanymi przez Kantora i z wystawami Cricoteki, lecz również opowieść o nieustannej niekompletności i nigdy niezakończonym oczekiwaniu.

„Wystawa Branasa jest podróżą w miejsce po końcu historii lub tylko na jej boczny tor. W miejsce, w którym nie ma już oczu, które oglądają i kategoryzują, w którym rzeczy mogą być takimi, jakimi są naprawdę, choć u Branasa nigdy nie były niczym więcej niż własną karykaturą, udawaniem, czymś, czym nie są. Natomiast instytucja w tym świecie jest jak Lemowska Fabryka – opuszczona i zanurzona w dystopii, ale jednak wciąż mieląca i wypluwająca nowe treści.” – podkreśla kurator programu wystaw, Kamil Kuitkowski.

„Dzień nieobecności” jest kolejnym projektem w ramach programu Cloakroom. Stanowi on próbę przetestowania w Cricotece nowego modelu prezentowania wystaw; umiejscowienia funkcjonujących w instytucjach sztuki współczesnej showroomów – małych, eksperymentalnych przestrzeni wystawowych – w pomieszczeniu dawnej szatni, obecnie pozbawionej swojej architektonicznej funkcji. Staje się ona w ten sposób, zgodnie z duchem Tadeusza Kantora, miejscem na styku zwyczajności i sztuki, artystycznego fermentu i twórczego poszukiwania.

 

Patronat medialny: Gazeta Wyborcza, NN6T, Radio Kraków, TVP Kraków, TVP Kultura
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

https://www.cricoteka.pl/pl/dzien-nieobecnosci-przemka-branasa-program-wystaw-cloakroom/