Artystka opowie również o swojej twórczości, na podstawie cyklu „Czarne portrety. Kominiarze” z 2017 roku. W ramach tego projektu, przez kilka miesięcy fotografowała krakowskich kominiarzy używając do tego kamery wielkoformatowej i techniki mokrego kolodionu.

Jak pisze Marzena Kolarz: „W tej niemal zapomnianej już technice czas jest przewrotny – mamy czas przygotowania studia, emulsji, oblania płyty, uczulenia, ustawienie kamery. Mamy też czas światłoczułości i czas rejestracji / zamrożenia modela przed obiektywem. Proces jest czasochłonny, powstawanie jednego portretu to kilkadziesiąt minut, jednocześnie sama emulsja jest światłoczuła tylko póki jest mokra – co w skrajnych przypadkach trwa kilka minut. Samo naświetlanie to często kilkanaście sekund, bo kolodion jest niskoczuły. To zamrażanie, z równoczesnym spojrzeniem w obiektyw, powoduje prawdziwe, nieudawane pozowanie. „Fotografia ukazuje czasem to, czego nie można dojrzeć na rzeczywistej twarzy (czy odbitej w lustrze). Mianowicie cechę genetyczną, kawałek siebie samego lub to, co dziedziczymy od jakiegoś przodka” – jak pisał Roland Barthes”.

Marzena Kolarz - doktor sztuki, tytuł uzyskała w 2020 roku na Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie (obecnie UKEN). Absolwentka Akademii Sztuk Pięknych w Poznaniu (obecnie Uniwersytet Artystyczny), gdzie ukończyła z wyróżnieniem studia magisterskie z zakresu fotografii. Dyplom magisterski zrealizowany w dwóch pracowniach - Fotografii Reklamowej oraz Fotografii Intermedialnej. Od ponad dwudziestu lat wykładowczyni fotografii. Obecnie adiunkt w Instytucie Sztuki i Designu UKEN w Krakowie gdzie również pełni funkcję Kierowniczki Katedry Multimediów. Autorka prawie 30 wystaw indywidualnych, brała udział w kilkudziesięciu wystawach zbiorowych. Uczestniczka festiwali i konferencji związanych z fotografią. Wielokrotnie nagradzana na konkursach ogólnopolskich i międzynarodowych. W fotografii zainteresowana szerokim spectrum obrazowania, od fotografii cyfrowej do chemicznej oraz badaniem zakresu i możliwości medium. Techniki fotograficzne stara się wykorzystać do opowiadania osobistych, autobiograficznych historii. Szczególnie zainteresowana fotografią eksperymentującą i historycznymi technikami m.in. techniką mokrego kolodionu.
www.marzenakolarz.com

Wydarzenie towarzyszy wystawie „CZAS NAŚWIETLANIA / CZAS WYWOŁYWANIA Fotografia etnograficzna z Małopolski na przełomie XIX i XX wieku” prezentowanej w Muzeum Etnograficznym w Krakowie, której patronem medialnym jest portal Fotopolis.