W programie obu koncertów znajdą się kompozycje Bogdana Kriwopusta i Stanisława Moryto, które po raz pierwszy wybrzmią w filharmonicznej sali koncertowej, a także Witolda Lutosławskiego. Solistą zaproszonym do udziału w koncertach jest jeden z najwybitniejszych polskich wiolonczelistów – Tomasz Strahl.

Urodzony w Zaporożu Bohdan Krywopust to kompozytor, pianista i wydawca, za sprawą którego w Ukrainie zaczęto wydawać utwory Fryderyka Chopina w edycji narodowej. Krakowska publiczność pozna sylwetkę tego czterdziestosiedmioletniego kompozytora, animatora i wydawcy za sprawą po raz pierwszy wykonanej w sali przy Zwierzynieckiej Uwertury ukraińskiej jego autorstwa – zwycięskiego utworu w  konkursie kompozytorskim organizowanym na okoliczność 30-lecia niepodległości Ukrainy. Dzieło  uznane zostało za nowy muzyczny symbol ojczyzny naszych sąsiadów. W świetle ostatnich dramatycznych wydarzeń, jakie od siedemdziesięciu kilku dni rozgrywają się za naszą wschodnią granicą, zapisany na kartach partytury „radosny pęd i apoteoza ruchu uosabiającego witalizm” (Małgorzata Janicka-Słysz) nabierają dużo głębszego, historiozoficznego odniesienia.    

Zapowiedziany udział w koncertach Tomasza Strahla jest tym większym wydarzeniem, gdyż ten znakomity instrumentalista nie koncertował w Filharmonii Krakowskiej od ponad dziesięciu lat. Z towarzyszeniem Orkiestry Filharmonii Krakowskiej pod batutą Antoniego Wita wykona Koncert na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową Stanisława Moryty, kompozycję, która nigdy jeszcze nie wybrzmiała z estrady naszej instytucji. Zmarły przez czterema laty kompozytor koncentrował się w swojej twórczości na melodyjności, jakości brzmienia i logicznej formie utworu. Jak zaznacza sam Tomasz Strahl „słuchając Koncertu (…) można zastanawiać się nad niegasnącym fenomenem wiolonczeli – instrumentu tak bliskiego naturze i emocjonalności ludzkiego głosu”, zaś dzieło przyrównać do „traktatu brzmieniowo-ekspresyjnego” nieodległego konstrukcjom Oliviera Messiaena. 

Program zamknie Koncert na orkiestrę Witolda Lutosławskiego, arcydzieło na „wszechinstrument” napisane we wczesnych latach pięćdziesiątych i niezmiennie zajmujący ważne miejsce w repertuarze nie tylko polskich filharmonii.

Zapowiadane koncerty poprzedzi spotkanie autorskiej z Antonim Witem i i Agnieszką Malatyńską-Stankiewicz, jakie odbędzie się w środę, 18 maja br. o godz. 19.00 w Sali Błękitnej w związku z wydaniem książki „Dyrygowanie. Sprawa życia i śmierci” z oficyny „Czytelnik”.  Wywiad-rzeka z Antonim Witem, jest „fascynującą opowieścią światowej sławy dyrygenta o drodze z rodzinnego domu w Krakowie na estrady największych sal koncertowych świata. Antoni Wit mówi o swoim życiu i spotkaniach z 235 orkiestrami, którymi dyrygował na niemal wszystkich kontynentach” (Wiesław Ochman). Na spotkanie zapraszają Filharmonia Krakowska oraz Stowarzyszenie Miłośników Opery ARIA.

 

Rezerwacja: [email protected]
tel. +48 12 619 87 22