Koncert miał premierę w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie (Scena w bramie) prezentowany na festiwalach muzyki sakralnej (m.in. Tempus Paschale w Lublinie, Cracovia Sacra), z powodzeniem wykonywany był w wielu kościołach w Polsce i na świecie (m.in. dla międzynarodowej publiczności w bazylice Santa Maria dei Poppolo w Rzymie); zarejestrowany był został przez "Dwójkę" Polskiego Radia w ramach cyklu "Filharmonia Dwójki" w Studio Koncertowym im. Władysława Szpilmana.

wykonawcy:

Joanna Słowińska – śpiew

Zofia Słowińska – śpiew

Stanisław Słowiński – skrzypce

Jan Słowiński – lira korbowa, altówka

oraz muzycy formacji Stanisław Słowiński Quartet:

Franciszek Raczkowski – instrumenty klawiszowe

Szymon Frankowski – kontrabas

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

organizator: ROZSTAJE: u Zbiegu Kultur i Tradycji. Stowarzyszenie

partner: Klasztor OO. Dominikanów w Krakowie

miejsce koncertu: Kościół św. Idziego pod Wawelem

data: 1 kwietnia, godz. 19.00 [ wstęp wolny ]

 

Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa w ramach programu:
"Wiosenne wydarzenia kulturalne organizowane w Krakowie 2023"

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

W programie koncertu (m. in.):


Płaczcie anieli / sł. XVIII w. muz. wg Śpiewnika kościelnego ks. Michała Marcina Mioduszewskiego (1838) ● Jezusa Judasz przedał / sł. i muz. Ładysław z Gielniowa (XV w.)  ● A pod krzyżem Maryja / sł. Jan Słowiński, muz. Joanna Słowińska  ● W Wielki Piątek rano / słowa: trad., muz. Joanna Słowińska ● Ogrodzie oliwny / sł. XVII w. muz. wg Śpiewnika kościelnego ks. Michała Marcina Mioduszewskiego (1838) ● O krwi najdroższa / sł. wg Śpiewnika Eucharystycznego, muz. wg Śpiewniczka kościelnego ks. Jana Siedleckiego  ● Krzyżu Święty / sł. XVI w. wg Śpiewnika kościelnego ks. Michała Marcina Mioduszewskiego (1838)  ● Dobranoc głowo święta / sł. XVII w. muz. wg Śpiewnika kościelnego ks. Michała Marcina Mioduszewskiego (1838) ● Chrystus Pan zmartwychwstał / sł. wg Teofila Klownowskiego, muz. wg Śpiewnika kościelnego ks. Michała Marcina Mioduszewskiego (1838)

 

>> Śpiewane białym głosem najstarsze polskie pieśni wielkanocne brzmią zaskakująco współcześnie. Głos i muzyka kreują misterium, w którym instrumenty dodatkowo nadają opowiadanym zdarzeniom emocjonalną, poruszającą warstwę. <<

[Grzegorz Józefczuk] 

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Joanna Słowińska

Wszechstronna wokalistka, charyzmatyczna pieśniarka. Fanom etno i world music znana z repertuaru inspirowanego polską i słowiańską muzyką tradycyjną, miłośnikom piosenki literackiej – z brawurowych interpretacji kompozycji Zygmunta Koniecznego (Wyspiański Koniecznego, Litania polska), Stanisława Słowińskiego (Zielnik polski, Bursztynowe drzewo).
Koncertowała w większości krajów Europy (m.in. w ramach prestiżowego brytyjskiego festiwalu Petera Gabriela WOMAD UK), w USA (NY Broadway Symphony Space, Chicago Cultural Center), w Azji (Gruzja, Korea Południowa, Rosja, Indie), w Ameryce Południowej (WOMAD Chile) i większości krajów Europy.
Jako solistka form kantatowych koncertowała pod batutą wybitnych dyrygentów (m.in. Marek Moś, Jerzy Maksymiuk, Alexander Liebreich, Łukasz Borowicz, Diego Navarro, Michał Dworzyński). Laureatka prestiżowych festiwali sceny etno i folk (m.in. Polskiego Radia Nowa Tradycja – 1999, 2004, 2005) i sceny piosenki literackiej (m.in. Festiwal Piosenki Aktorskiej we Wrocławiu – 2004, 2005, Festiwal Piosenki Polskiej w Opolu – Superjedynki TVP 2009). Jej kolejne solowe płyty: „Live in Alchemia” oraz „Możesz być” znalazły się w czołówce konkursu Polskiego Radia na Folkowy Fonogram Roku, a autorski album „Możesz być” zdobył ten prestiżowy tytuł. Przez Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego uhonorowana medalem Gloria Artis – Zasłużony Kulturze (2013), przez Prezydenta Krakowa odznaczeniem: Honoris Gratia – przyznanym za szczególne zasługi dla kultury Krakowa i promocji kultury Krakowa na świecie (2022).

 

p r a s a :

>> „Joanna Słowińska ma właśnie ten dar – jest medium, przez które przepływa czysta natura tekstu. Śpiewa... właściwie nie śpiewa, nie wykonuje. Przez nią przepływa dźwięk, energia z jakiegoś innego świata. I tak jak mówiono o Ewie Demarczyk, że jest Czarnym Aniołem, Joanna Słowińska jest Świetlistym Aniołem. Kiedy zaśpiewała Wiersze wojenne Baczyńskiego po ukraińsku, trudno opisać uczucia. [Robert Piaskowski, Festiwal Muzyki Filmowej]

>> "W Modlitwie Stanisława Wyspiańskiego Słowińska pokazała, że jej talent w żaden sposób nie ustępuje talentowi Demarczyk. Nie wierzyłam, że usłyszę kiedykolwiek na żywo coś podobnego!" [Zofia Noworól, Małopolski Instytut Kultury]

>> "Polskie saudade, polska morna i fado, wcale nie mniej przejmujące od tamtych, a z pewnością równie oryginalne i piękne. (…) Warszawa ma swoją Kapelę ze Wsi. Kraków wciąż pokazuje, że od zarania był miastem.” [Wojciech Ossowski, Polskie Radio “Trójka”]

>> "Słowińska od lat wkracza w rozmaite rejony muzyczne, osiągając w nich zawsze interesujące rezultaty, a zarazem nie dając się zaszufladkować. Z Zygmuntem Koniecznym i jego Wyspiańskim spotyka się od lat podczas rozmaitych koncertów i zawsze jest jasnym punktem, objawiając charyzmę oraz warsztat, na który składała się tak precyzja w podawaniu poetyckich fraz, jak i siła białego głosu, wspierana nieskrywanym temperamentem. Jest w tym wyrazista ekspresja, intonacyjna i rytmiczna precyzja i jednocześnie własny ton, nieodzowny, by interpretacjom tym nie brakowało prawdy. (…) Myślę, że Zygmunt Konieczny był dumny i szczęśliwy, że powierzył wokalistce tyle swych pięknych, a niełatwych do wyśpiewania nut, włącznie z wierszem "Taki pejzaż", niegdyś rozsławionym przez Ewę Demarczyk. Mając tamtą interpretację w pamięci, z przyjemnością słuchałem, jak Słowińska wzbogaca tę kompozycję o swe folkowe doświadczenia. Ładnie też odnalazła swój kobiecy ton do piosenek Jacka Kaczmarskiego, otulając je, podobnie jak pieśń Włodzimierza Wysockiego kobiecą delikatnością i czułością, a zarazem nie odzierając ich z ekspresji." [Wacław Krupiński, Dziennik Polski]

: : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : : :

Stanisław Słowiński

Jeden z najwybitniejszych skrzypków jazzowych europejskiej sceny muzycznej, kompozytor i aranżer mający w swoim dorobku m.in.: I Koncert Skrzypcowy "Visions" (Premiera 2018 – Stanisław Słowiński, Stanisław Słowiński Septet, Marek Moś, AUKSO), muzykę do spektaklu baletowego "Bursztynowe Drzewo" (premiera 2018), I Koncert Skrzypcowy – opracowanie na wielką orkiestrę symfoniczną i chór (premiera 2019), Słowiński X Chopin – Impressions (autorskie opracowania orkiestrowe muzyki Fryderyka Chopina – premiera 2020), I Symfonię, "Symfonię drogi" (premiera lato 2021), II Symfonię, „Symfonię czterech stron świata” (premiera w ICE Kraków X 2021), „Metafory” – inspirowane dziełami Karola Szymanowskiego (premiera: Filharmonia Krakowska, 2021, dyrygent: Marek Moś), „Polonia Nova” - inspirowana Symfonią h-moll I.J. Paderewskiego (premiera: 10.2022, Zamek Królewski na Wawelu).
Uczestnik i laureat wielu międzynarodowych festiwali i konkursów: m.in.: Cheoyong World Music Festival, Jeonju International Sori Festival, Kavkaz Jazz Festival, WOMAD Chile, WOMAD UK, WOMEX 2015, Ni-CaJazz! Festival Spain, Festiwal Muzyki Filmowej, EtnoKraków/Rozstaje, SlotArt Festiwal, Cracovia Sacra. Jako lider projektów autorskich, muzyk sesyjny nagrywa m.in. dla For Tune, Kayaxu.

Laureat Grand Prix i Nagrody Specjalnej Jazz Juniors, Nagrody Publiczności na I Międzynarodowym Jazzowym Konkursie Skrzypcowym im. Zbigniewa Seiferta. Laureat Stypendium Twórczego Miasta Krakowa; nominowany w kategoriach „Skrzypce” oraz „Nowa nadzieja” w ankietach Jazz Top magazynu „Jazz Forum”.